COD – AVTALE OM OVERTAKELSE AV AVLSPROGRAM FRA MARINBREED AS

Codfarmers ASA (” Codfarmers ”) har etter forhandlinger med bostyret og panthaverne etter konkursen i Marinbreed AS inngått avtale om å overta avlsprogrammet til Marinbreed AS med alle data, avlskjernen og gytegruppene vederlagsfritt. Fisken vil i løpet av kort tid bli overført til Codfarmers’ anlegg for stamfisk, yngel og settefisk i Mørkvedbukta utenfor Bodø.

Etter overtakelsen har Codfarmers sikret seg full kontroll på hele produksjonssyklusen innenfor torskeoppdrett. Codfarmers har sin egen stamfisk som leverer egg til 4 årlige utsett, og selskapet har også 2 yngelanlegg med stor nok kapasitet til å levere yngel til selskapets 2 settefiskanlegg. Dette gir en robust leveringsevne til selskapets matfisklokaliteter i Nordland, på Sunnmøre og i Sogn og Fjordane.

Det er investert betydelig ressurser i Marinbreed AS sitt avlsprogram og den fremgangen Codfarmers opplever på forbedret tilvekst på selskapets biomasse er et resultat av et godt avlsprogram. Det er helt sentralt at dette blir videreført for å ta ut det biologiske potensialet til torsken. Avtalen er således strategisk svært viktig for Codfarmers.

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven § 5-12.