CODFARMERS INNVILGET 32,6 MNOK I FINANSIERINGSSTØTTE FRA INNOVASJON NORGE

Innovasjon Norge innvilget i dag Codfarmers til sammen 20 MNOK i lån og 12,6 MNOK i investeringstilskudd.

Avtalen omfatter et lavrisikolån på 7 MNOK og et investeringstilskudd på 4 MNOK i forbindelse med utbyggingen av Cod Processing AS på Halsa samt et lavrisikolån på 13 MNOK og et investeringstilskudd på hhv. 4,3 MNOK fra DA-Bodø samt 4,3 MNOK i ordinært investeringstilskudd fra Innovasjon Norge til utbyggingen av settefiskanlegget i Mørkvedbukta ved Bodø.

Med etableringen av det integrerte avls-, yngel og settefiskanlegget på Mørvedbukta, vil torskeoppdrett som ny vekstnæring få et kraftsenter lokalisert i Bodø Marine Næringspark med tilhørende synergier inn mot de ulike enhetene der. Det nye torskeslakteriet i Halsa vil bli verdens første spesialiserte slakteri for oppdrettstorsk og biprodukter lokalisert i et av hovedområdene for matfiskoppdrett av torsk i Norge.

’Oppdrett av torsk kommer til å bli en stor næring, og den kommer til å vokse raskt. Det er svært positivt at sentrale institusjoner som Innovasjon Norge, legger forholdene til rette for å realisere det store potensialet for verdiskapning og sysselsetting som ligger i denne nye næringen. Her har Nord-Norge og Nordland naturgitte fortrinn for oppdrett av torsk som det er viktig å bygge videre på. Med finansieringsstøtten fra Innovasjon Norge og en finansieringsavtale på 75 MNOK som Codfarmers signerte med DnB NOR Bank ASA i forrige uke, er selskapet ytterligere rustet til rollen som lokomotiv i utviklingen av torskeoppdrett i Norge,’ sier Øystein Steiro, konsernsjef i Codfarmers ASA.

Siden etableringen i 2002, har Codfarmers vekst vært finansiert med egenkapital. Etter børsnoteringen i 2006 og siste egenkapitalutvidelse i 2007, er det reist til sammen NOK 513 millioner fra en diversifisert aksjonærstruktur, som inkluderer internasjonale og noen av de fremste norske institusjonelle investorer.