Anne Karin Elstad er tildelt Den norske leserprisen for romanen Hjem

Det er norske lesere som kårer vinneren av Den norske leserprisen. Over 4000 har deltatt i avstemningen, og resultatet foreligger nå. I 2006 var det uten tvil Anne Karin Elstad og romanen Hjem som begeistret flest og som er den velfortjente vinner!

Lesernes favoritt
Anne Karin Elstad debuterte med Folket på Innhaug i 1976. Romanen ble betegnet som «Et debutarbeid med et bud til en stor leserkrets», en karakteristikk som har vist seg å være svært treffende. For det er få, om noen, norske forfattere forunt å ha en så stor leserkrets som Anne Karin Elstad! I alt 14 romaner, med romansyklusen om Innhaugfolket, den selvbiografiske romanen Maria Maria, romansyklusen om Julie og fjorårets roman Hjem som de mest populære. Det er bare tre år siden Anne Karin Elstad fikk Den norske leserprisen sist. Dette sier alt om hennes posisjon blant norske lesere.

Unik i norsk sammenheng
Bare i Norge har Anne Karin Elstad solgt nær 2 millioner bøker, om lag halvparten gjennom Bokklubben og resten gjennom bokhandel. På Bokklubben Nye Bøkers bestselgerliste gjennom tidene ligger bøker av Anne Karin Elstad på andre, tredje, fjerde og femteplass. I tillegg til eventyrlig salg i Norge kommer utenlandssalg til Russland, Sverige, Danmark, Tyskland, Latvia, Polen, Ungarn, Nederland og England.

Hjem på salgstoppen
Hjem er Anne Karin Elstads første selvbiografiske roman. Hun forteller om sin egen oppvekst på Nordmøre på 1940 og -50-tallet – en oppvekst som ga inspirasjon til et liv som forfatter. Hjem er et bevegende innblikk i en tilsynelatende helt vanlig norsk slekt der noe ekstraordinært skjuler seg i alle sammen. Dermed har boka blitt en studie i ekte, hverdagslig nærhet.
Hjem har solgt hele 100 000 eksemplarer. Også lydbokversjonen av Hjem, innlest av Merete Moen, ble en publikumssuksess og topper salget av lydbøker.

Lykkelig prisvinner deler ut pris
Det er Bokklubben Nye Bøker som står bak Den norske leserprisen som er på 50 000 kr og en skulptur av Kjell Erik Killi Olsen. Vinneren får dessuten dele ut ytterligere 50 000 kr til et selvvalgt, lovende forfatterskap. Anne Karin Elstad har valgt å gi pengene til Hilde Hagerup. Hilde Hagerup har skrevet ungdomsromaner som har fått stor oppmerksomhet og anerkjennelse og som er oversatt til flere språk. I 2005 kom romanen Lysthuset, hennes første bok for voksne. Hilde Hagerup er bosatt i Oxford hvor hun studerer og jobber med sin neste bok.

Oppvekst og følelser som sitter som klumper i magen
Oppvekst og skildring av unge jenters hverdag er temaer som forener Anne Karin Elstads og Hilde Hagerups forfatterskap. Med utgangspunkt i ulike miljøer og med to generasjoner i tidsforskjell, skildrer de unge jenter, med erfaringer og følelser som tangerer. Hilde Hagerup har en gang sagt at hun vil skrive om «de følelsene som sitter som små klumper i magen». Det er nettopp det både Elstad og Hagerup lykkes med.