Bok nummer 50 i Verdensbiblioteket

I 2002 deltok 100 verdenskjente forfattere, deriblant Doris Lessing, John Irving, Nadine Gordimer og Astrid Lindgren, i en kåring av de 100 beste skjønnlitterære bøkene fra verdenslitteraturen. Nå er 50 av bøkene utgitt av Bokklubben, bok 51 står for tur.

Halvveis i mål - I 1991 var det ingen som trodde at Bokklubben kom til å gi ut hele Århundrets Bibliotek, men i fjor fullførte vi, etter å ha plusset på med 10 titler fra 90-tallet og endte med en serie på 110 titler fra 1900-tallet, sier Torhild Viken, redaktør for Bokklubbens serier. - Nå har vi kommet halvveis med Verdensbiblioteket også. Takket være utrettelig interesse blant leserne føler jeg meg minst like sikker på at vi skal komme i mål med denne serien, fortsetter Torhild Viken entusiastisk. Tidenes beste bøker Den boka som fikk flest stemmer, og som dermed ble kåret til «verdens beste bok», var Don Quijote av Miguel de Cervantes. Den var dermed første bok i Verdensbiblioteket. Siden er titler som Brødrene Karamasov av Fjodor Dostojevskij, Stolthet og fordom av Jane Austen og Madame Bovary av Gustave Flaubert utgitt i serien. Bok nummer 50, som akkurat er ute, er Slottet av Franz Kafka. I det innledende essayet til Verdensbibliotekets utgave av Slottet skriver den svenske forfatteren P.C. Jersild blant annet: «Angsten til tross var Franz Kafka (1883-1924) også noe av en lystig fyr, en humorist som har fellestrekk med både Chaplin og Monty Python, en gudbenådet forteller som visste å holde sine lesere i ånde». Verdensklassiker i Bragenominert oversettelse Herman Melvilles Moby Dick er bok 51 i Verdensbiblioteket og neste bok ut. - Nok en verdensklassiker, som i tillegg er spesielt interessant for norske lesere, i og med Bjørn Herrmans nye, Bragepris-nominerte oversettelse, avslutter Viken. Mer informasjon om Verdensbiblioteket på bokklubben.no

Tags: