Bokhøst blir boksommer

Den tradisjonelle bokhøsten dras mot sommeren. I de nærmeste månedene kommer mange av de bøkene leserne venter på og som kommer til å ligge lenge på bestselgerlistene. 5. juni foreligger Jo Nesbøs Snømannen, deretter går det bare slag i slag.

Tuva Ørbeck Sørheim, redaktør i Bokklubben Nye Bøker, jubler over den fantastiske boksommeren vi har foran oss.
- Det er ny trend at forlagene slipper flere av de populære titlene tidligere på året. Vi har sett tilløp de siste årene. Henrik Langelands Wonderboy, Helene Uris De beste blant oss, Dan Browns Da Vinci-koden og Zafóns Vindens skygge, er eksempler på bøker som har kommet ut tidlig på sommeren og fått mye oppmerksomhet og stor suksess. I år ser vi at dette slår til for fullt og det tror jeg er en smart utvikling. For leserne er det full klaff at bøkene til Jo Nesbø, Anne B. Ragde og Kahled Hosseini kommer mens det er ferietid og mer tid til å lese.

Bokklubben Nye Bøkers sommerliste:
Nesbø, Snømannen 5. juni
Hosseini, Tusen strålende soler 7. juni