Bokhøst med overraskelse i Bokklubben Nye Bøker

Etter en het boksommer, kan medlemmene i Bokklubben Nye Bøker glede seg til en spenstig bokhøst. Nye Bøker tilbyr en duggfrisk debutant, en ny roman fra Stieg Larsson og aktuelle utgivelser fra Norges mest populære forfattere.

Bokliste høsten 2007:
Henrik Langeland: Francis Meyers lidenskap
Unni Lindell: Honningfellen
Markus Zusak: Boktyven
Anne Holt: 1222
Roy Hacobsen: Marions slør
Ingvild Rishøi: La Stå
Stieg Larsson: Luftslottet som sprengtes
Ketil Bjørnstad: Elven
Liza Marklund: Livstid

Tusenvis av leseres har lurt på når Stieg Larssons tredje roman, Luftslottet som sprengtes, kommer ut. Opprinnelig var den planlagt utgitt i 2008, men presset ble så stort at forlaget endret utgivelsen til 13. november i år. Boken er selvsagt hovedbok i Bokklubben Nye Bøker.

Mer svensk krim blir det når Liza Marklund kommer med sin sjette bok om Annika Bengtsson, Livstid. Mens vår hjemlige krimdronning Anne Holt skriver sin hyllest til den klassiske krimgåten og det lukkede roms mysterium. I 1222 havner Hanne Wilhelmsen i en togulykke på Finse sammen med 190 andre passasjerer. De må søke ly på hotellet, og ute blåser full orkan. Så dør én, og så én til …

En litt annerledes krim finnes også på listene. Roy Jacobsens. Marions slør er først og fremst er en bok om det moderne Norge. En muslimsk jente drepes. Hånden hennes er kuttet av og hun har på en hijab – et plagg hun ellers aldri bar. Er det et æresdrap? Eller er det noe helt annet?

Ingvild Rishøi heter høstens store debutant. Hun er et litterært supertalent og kommer til å vekke oppsikt når hun utgir sin novellesamling La stå.

Mange lesere elsket Ketil Bjørnstads Til musikken. Nå kommer han med oppfølgeren Elven. Det er en glitrende velskrevet roman full av lidenskap og følelser - til musikk og mellom mann og kvinne.

Boktyven av Markus Zusak er både rik og rørende! Romanen treffer bredt: både unge og gamle, kritiske litteraturelskere og folk som liker å sluke romaner. Handlingen foregår under 2. verdenskrig. Ni år gamle Liesel har mistet hele familien sin. Hun kommer til en fosterfamilie og opplever ny trygghet der, til tross for at nazistene herjer gatene og at familien gjemmer en jøde i kjelleren.