Bokklubben har solgt over 200 000 hellige bøker

Bokserien Verdens Hellige Skrifter ble lansert i år 2000 og har kommet ut med hele 40 titler så langt. Det stopper ikke der.

Serien er et unikt samarbeidsprosjekt mellom Bokklubben og norske fagmiljøer. Fageksperter redigerer tekster fra alle verdens religioner, og de fleste av bindene er oversettelser fra originalspråkene – mange i norsk språkdrakt for første gang.

Mer enn 200 000 hellige bøker
Ambisjonen har vært å hente fram de beste og viktigste religiøse skriftene, og gjøre dem tilgjengelige for norske lesere. Serien er populær. Så langt har Bokklubben sendt ut hele 200 233 hellige bøker, fordelt på de 40 titlene. Alle bøkene er utstyrt med et omfattende og lærerikt innledende essay skrevet spesielt for Bokklubbens utgaver.

I begynnelsen
Første bok i Verdens Hellige Skrifter var I begynnelsen. Skapelsesmyter fra hele verden. Etter den har det fulgt en unik serie praktbøker med blant annet hovedverkene fra islam, hinduisme, kristendom, taoisme, buddhisme, gnostisisme, sufisme, jødedom og fra urbefolkningers religioner. Serien inneholder også gamle babylonske, greske, egyptiske, norrøne, persiske, zen-buddhistiske og tibetanske skrifter.

Bok nummer 40
Ramayana – hinduenes mest populære religiøse tekst – er ute som bok nummer 40. Ramayana er gjendiktet av, og utstyrt med innledende essay av, Signe Cohen, sanskritekspert og Assistant Professor i religionshistorie ved University of Missouri, USA. Det indiske eposet Ramayana stammer antakelig fra mellom 200 f.Kr. og 200 e.Kr. Her hører vi om Rama, en inkarnasjon av den store hinduguden Vishnu, og hans eventyrlige kamp mot demonen Ravana for å vinne tilbake sin bortrøvede hustru Sita.

Redaksjonskomité
I redaksjonskomiteen for serien sitter forfatter Tor Åge Bringsværd, professor Jens Braarvig og avisredaktør Alf van der Hagen. I tett samarbeid med fagmiljøene ved de norske universitetene har de satt sammen en bokserie der innholdet har befestet sin litterære verdi gjennom hele vår historie. Mer enn 50 norske forskere og oversettere bidrar som redaktører og oversettere til de enkelte bøkene.

Tidligere utgivelser i Verdens Hellige Skrifter

Jens Braarvig: I begynnelsen
Vogt Kari: Koranen

Les om Verdens Hellige Skrifter på www.bokklubben.no