Carlos Ruiz Zafón til Bokfest i Operaen

Sammen med et hundretalls andre forfattere, norske og internasjonale, gjester Carlos Ruiz Zafón Oslo, for å være med på verdenslansering av den første oversettelsen av Engelens spill, under Bokfest i Operaen førstkommende helg.

Bokfest i Operaen byr på en mangfoldig presentasjon av bokhøsten. «Alle» de norske forfatterne deltar og hele ni utenlandske. Under Åpningsforestillingen lørdag 20. september står egyptiske Alaa Al Aswany og Carlos Ruiz Zafón på scenen, sammen med blant annet Per Petterson og norske musikere som hyller Olav H. Hauge.

Verdenspremiere
Carlos Ruiz Zafóns (f. 1964) første roman, Vindens skygge, har solgt i 10 millioner eksemplarer på verdensbasis, og Engelens spill solgte i 230.000 eksemplarer bare den første helgen etter utgivelsen i Spania. Så langt foreligger boken kun på spansk, med lørdag 20. september lansers den norske oversettelsen, som den første i verden, takket være raskt og godt arbeid fra den norske oversetterduoen, Kari og Kjell Risvik.

En egypter i Chicago
Den egyptiske forfatteren Alaa Al Aswany lever i Kairo og bedriver en daglig balansegang med hensyn til hva han kan ytre, som henholdsvis samfunnsborger og skjønnlitterær forfatter. I den Norges-aktuelle romanen Chicago skriver han om USA og den tøffe hverdagen som møter muslimer i USA etter 11. september.

Åpningsforestillingen og alle forestillinger på hovedscenen vises direkte på bokklubben.no.
Fullstendig program for Bokfest i Operaen.