Dag Solstad på topp blant 90-tallets beste bøker

Århundrets Bibliotek har nådd bok nummer 100 og et salg på 1,3 millioner bøker. Samtidig er de ti beste bøkene fra 1990-tallet kåret, med Dag Solstads Genanse og verdighet som soleklar vinner. Dermed er Århundrets Bibliotek komplett.

Allerede i 1990-91 ble 100 av Norges bokkyndige invitert til å bli med på kåringen av århundrets beste bøker, i regi av Bokklubben. 16 år senere er samtlige av de 100 bøkene som ble stemt inn, kommet ut i Århundrets Bibliotek og sendt ut til tusener av lesere over hele landet. En bok som Marguerite Duras’ Moderato Cantabile er for eksempel solgt i imponerende 14 000 eksemplarer gjennom serien. Totalt er Bokklubben oppe i et salg på 1,3 millioner bøker i Århundrets Bibliotek.

Men kåringen som fant sted i 1991 fikk ikke med århundrets siste tiår. Derfor har Bokklubben arrangert en kåring av 90-tallets beste bøker. Også denne gangen har 100 bokkyndige stemt inn sine favoritter.

Resultatet – en liste over ti bøker – er svært spennende og reflekterer både kvalitet og mangfold. Dag Solstads Genanse og verdighet fra 1994 er den boken som fikk desidert flest stemmer av samtlige nominerte. De 10 bøkene som er kåret som 1990-tallets beste i Århundrets Bibliotek er:

A.S. Byatt: Besettelse: en romantisk fortelling (1990), oversatt av Merete Alfsen og Knut Johansen (Pax, 1997)
J.M. Coetzee: Vanære (1999), oversatt av Aud Greiff (Cappelen, 2000)
Don DeLillo: Underverden (1997), oversatt av Kari og Kjell Risvik (Kagge, 1999)
Kerstin Ekman: Hendelser ved vann (1993), oversatt av Gunnel Malmström (Aschehoug, 1994)
Per Olov Enquist: Livlegens besøk (1999), oversatt av Bodil Engen (Gyldendal, 2001)
Bergljot Hobæk Haff: Skammen (Gyldendal, 1996)
Haruki Murakami: Trekkoppfuglen (1997), oversatt av Kari og Kjell Risvik (Pax, 1999)
Orhan Pamuk: Svart bok (1990), oversatt av Bernt Brendemoen (Gyldendal, 1994)
Arundhati Roy: Guden for små ting (1997), oversatt av Ragnfrid Stokke (Pax, 1997)
Dag Solstad: Genanse og verdighet (Oktober, 1994)

Forfatterne på listen kommer fra henholdsvis Norge, Sverige, Tyrkia, England, USA, Sør-Afrika, Japan og India. Fire kvinner og seks menn er kåret inn, og to nobelprisvinnere, J.M. Coetzee og Orhan Pamuk, er representert.