De norske Bokklubbene leder an med nettsatsningen

Med en omsetning over nett på over 300 millioner i år går De norske Bokklubbene Amazon og andre nettbokhandlere på det norske markedet en høy gang. Hittil i år har omsetningen via selskapets to nettsteder, bokklubben.no og bokkilden.no økt med nærmere 25% sammenlignet med fjoråret. Neste år forventes ytterligere vekst.

Økt nettsalg i 2007 henger dels sammen med et sterkt bokår, som har gitt generell vekst i Bokklubbens omsetning, like viktig er det at nettets betydning som salgskanal stadig blir større. Trenden er at boksalg via nett øker og at mye av bokklubbsalget flyttes fra tradisjonelle kanaler som medlemsblad og ordretelefon til nett.
- Dette er en utvikling som har pågått over lang tid, men har akselerert de siste to-tre årene og som bare kommer til å gå raskere og raskere, sier Kristenn Einarsson, administrerende direktør i De norske Bokklubbene.

Norges klart største nettbokhandler
Med en total omsetning via nett på 300 millioner i år, er Bokklubbens nettbokhandler Norges klart største. Hver måned besøker mer enn 600.000 unike brukere bokklubben.no og bokkilden.no.
- Kombinasjonen av fullsortimentsbokhandlere med over 1,8 millioner titler, funksjonell og brukervennlig nettbokhandel, og merverdi, som fyldige forfatter- og bokpresentasjoner, web-tv. Og ikke minst en omfattende brukerinvolvering, gir nettstedene mange brukere og høyt salg, sier Kristenn Einarsson.

Best i test
Bokklubben innførte nylig forbedret søketeknologi i begge sine nettbokhandler og er generelt langt framme når det gjelder boksalg og bokstoff på nett. WebMagasin kåret for kort tid siden bokkilden.no til Norges beste nettbokhandel og framhevet Bokkildens gode søkemuligheter, enkel navigering og selgende innhold.

Fornøyde og lønnsomme medlemmer
Bokklubbens medlemsundersøkelser viser at medlemmene stadig blir mer fornøyd med tilbudet, ikke minst fordi at alle tjenestene i de elektroniske kanalene gjør det svært enkelt å få mest mulig ut av medlemskapet. Undersøkelsene viser også at bokklubbmedlemmene stadig kjøper mer av sine bøker gjennom bokklubben.

Salg i bredde og høyde
En av nettbokhandelens viktigste fortrinn er breddesalget. Selv om bestselgerne utgjør en betydelig andel av salget, er tendensen på nett at breddesalget øker. I 2007 vil over 60 000 ulike titler bli solgt via Bokklubbens nettbokhandler.
Forhåndssalg av bøker har også blitt stort det siste året og gjør at Bokklubbens nettbutikker kan selge mer enn 15 000 eksemplarer av en bok før den lanseres.

De elektroniske kanalene
Stadig flere av Bokklubbens kunder tar i bruk mobiltelefonen når de skal ha bøker. Omsetningen via SMS og wap øker i 2007 med 70 %! Mer enn halvparten av omsetningen i De norske Bokklubbene neste år vil komme gjennom de elektroniske kanalene.

Portrett av Kristenn Einarsson kan lastes ned og fritt benyttes:

For mer informasjon kontakt: