Harry Hole puster Harry Potter i nakken

Jo Nesbøs bok Snømannen utgis først 5. juni, men allerede nå strømmer leserne til Bokklubben for å bestille boka. Tre dager etter at forhåndssalget åpnet har godt over 1000 medlemmer bestilt boka. En slik forhåndsinteresse er unik for en norsk bok tre måneder før utgivelse.

Den avskyelige snømannen
Det er november 2004. Harry Hole begynner å motta anonyme brev - om snømannen. Det er trolig en sammenheng mellom brevene og at Birte Becker er sporløst forsvunnet fra hjemmet på Oslos vestkant. I Beckers hage er det satt opp en snømann, med øynene vendt mot huset. Harry Hole finner Birtes mobiltelefon inni snømannen og skjerfet hennes rundt snømannens hals.

Web-tv og utdrag frister leserne
I et web-tv-intervju på bokklubben.no letter Jo Nesbø på sløret og forteller om handlingen i den syvende Harry Hole-boka. Samtidig er et utdrag fra Snømannen lagt ut på Bokklubbens nettsider og forhåndssalget startet.
- Med et salg på godt over 1000 eks i løpet av knappe tre dager konstaterer vi at interessen for Jo Nesbøs neste er i klasse med selveste Harry Potter, sier Tuva Ørbeck Sørheim, redaktør i Bokklubben Nye Bøker.

De siste tre ukene har både Bokklubben og Bokkilden opplevd stor interesse for Harry Potter and the Deathly Hallows. Boka oppnådde et forhåndssalg på 1400 eks etter tre dager og et samlet forhåndssalg på ca. 5000 eks til nå.

Se web-tv-intervju og utdrag fra Snømannen: