Jo Nesbø er tildelt Den norske leserprisen for Hodejegerne

I 2008 var det Jo Nesbø og kriminalromanen Hodejegerne som begeistret flest lesere og som er den overlegne vinner av Den norske leserprisen!

Hodejegerne er den eneste av de åtte kriminalromanene Jo Nesbø har skrevet, som ikke har Harry Hole i hovedrollen. Roger Brown er attpåtil Holes rake motsetning; en vellykket forretningsmann som ikke skyr noen midler for å finansiere et liv i luksus, inntil han innser at det er hans hode det jaktes på. Boka er en handlingsdrevet underholdningskrim og et litterært sidesprang, som det ifølge Nesbø var en fornøyelse å skrive.

Lesernes favoritt
Og en fornøyelse å lese. Blant de nær 5000 stemmene som kom inn til Den norske leserprisen, kapret Nesbø brorparten. En av leserne begrunner sitt valg slik: «Jo Nesbø slipper seg løs fra Harry Hole og skriver en lettlest, akselererende spenningsroman, fylt med overraskende vendinger og en underliggende leken humor. Boken har rast av gårde som en stafettpinne siden jeg fikk den i fødselsdagsgave i juli av min 15 år gamle sønn – og har ikke havnet i bokhyllen ennå. Har gitt stor leseglede til min far på 78, til min sønn på 15, min ekskone og hennes nye mann, flere av deres venner. Hvor den er nå, vites ikke. Men at den leses, er helt sikkert.»

Suksess i Norge og utlandet
Nesbø regnes som en av Europas beste forfattere. For sine åtte kriminalromaner har han mottatt åtte litterære priser. I tillegg kommer suksess som barnebokforfatter, låtskriver og musiker. Nesbøs bøker er oversatt til 30 forskjellige språk og har oppnådd fantastiske salgstall. Bare i Norge har Nesbø solgt tett opp mot halvannen million bøker.

Møre og Romsdal som Norges litterære tyngdepunkt?
Den norske leserprisen er på 50 000 kr og en skulptur av Kjell Erik Killi Olsen. Vinneren får dessuten dele ut ytterligere 50 000 kr til et selvvalgt, lovende forfatterskap. Som annengangsvinner av Den norske leserprisen får Jo Nesbø igjen mulighet til å løfte fram en ung, lovende forfatter. Sist valgte han Tiger Garté. Denne gangen hyller Nesbø novelledebutant Lars Petter Sveen.

«Sveen er rett og slett god. Jeg ser at nå har jeg gitt pris til to unge menn og i mistenkelig kort avstand fra min egen hjemby Molde, men det er mulig det litterære tyngepunkt i Norge akkurat nå ligger et sted midt mellom Surnadal og Fræna,» sier Jo Nesbø i sin begrunnelse.

Årets debutant
Lars Petter Sveen debuterte i 2008 med novellesamlingen Køyre frå Fræna, som gir et heller dystert bilde av utkant-Norge. Novellene utmerker seg ved usentimentale skildringer og er befolket av politisk ukorrekte karakterer, som for eksempel lokalpolitikeren som jukser seg til valgseier og unge menn som jager asylsøkere. I tillegg til gode anmeldelser har Sveen mottatt både Aschehougs debutantpris og Tarjei Vesaas’ debutantpris før novelledebutanten nå også løftes fram av Norges mest populære krimforfatter.

«Eg er veldig glad og veldig stolt over at Jo Nesbø har valt nettopp meg og mi bok. Denne prisen og desse pengane gir meg moglegheit til å gjere det eg ønskjer: Å skrive!» sier en lykkelig Lars Petter Sveen.

Tags: