Lavtrykk ga høyt boktrykk

Mens lavtrykkene har ligget i kø har nordmenn handlet bøker som aldri før. Bokklubbens julisalg ble mer enn doblet sammenlignet med juli i fjor.

Sommer er høysesong for lesing. Når boksalget mer enn dobles i årets mest feriestille måned skyldes det mer enn fuktig ferievær.

- Vi har lenge sett at det kom til å bli en strålende boksommer og det ble det, sier Tuva Ørbeck Sørheim, redaktør i Bokklubben Nye Bøker. Forlagene har i år lagt flere av sine store lanseringer til sommermånedene. Jeg er glad for at den tradisjonelle norske bokhøsten utvides og at mange av de bøkene som har bred appell hos leserne kommer ut om sommeren, når folk har tid til å lese. Det bidrar til å øke interessen for bøker og lesing.

I juli hadde Bokklubben en omsetning på 55,5 millioner kroner, mer enn dobling i forhold til juni 2006. Også omsetningen i juni viser en oppgang på 20 % fra 2006 til 2007. Det er utgivelser som Anne B. Ragdes Ligge i grønne enger, Stieg Larssons Luftslottet som sprengtes, Jo Nebøs Snømannen, Karin Fossums Den som elsker noe annet, Henrik Langelands Francis Meyers lidenskap, J. K. Rowlings Harry Potter and the deathly hallows og Khaled Hosseinis Tusen strålende soler som har toppet bestselgerlisten til Bokklubben i sommer.