Mer enn 160 har gitt sin stemme til lesestafett for ytringsfrihet

Når siste ord, i Bokklubbens og Nobels Fredssenters 10 dager lange lesestafett, toner ut kl. 15.00 tirsdag 25. september, vil mer enn 160 opplesere ha deltatt i den storstilte markeringen av ytringsfrihet.

En rekke kjente personer har deltatt, men invitasjonen til å lese har gått åpent ut, slik at mange som er opptatt av ytringsfrihet har meldt seg på eget initiativ.

I rekken av opplesere kan nevnes William Nygaard, Abid Q. Raja, Valgerd Svarstad Haugland, Levi Henriksen, Marie Simonsen, Berge Furre, Sylfest Lomheim, Hege Storhaug, Ingar Sletten Kolloen, Anne Oterholm, Herbjørg Wassmo, Helene Uri, Nina Refseth, Erland Kiøsterud, Henrik H, Langeland, Mansur Rajih, Soudabeh Alisharhim, Vigdis Moe Skarstein, Erik Fosnes Hansen, Hege Duckert, Geir Berdahl, Helge Simonnes, Inge Marte Thorkildsen, Thorvald Steen, Erling Borgen, Knut Olav Åmaas og Jo Nesbø.

Det er kulturminister Trond Giske som er første oppleser den siste dagen. Han leser på Nobels Fredssenter tirsdag 25. september kl. 09.00.

Opplesningen avsluttes idet Nobels Fredssenters utstilling om ytringsfrihet, ”Hvor går grensen?”, åpner.