Nesbøs Redd Barna-bidrag er hovedbok i Bokklubben Nye Bøker

Are Kalvø står bak ideen om at norske forfattere kan støtte Redd Barnas utdanningsprosjekt, ABC redder barna, ved å gjøre det de kan best; fortelle historier. Jo Nesbø er førstemann ut. Det hvite hotellet er hans bidrag og kommer som hovedbok i Bokklubben Nye Bøker.

Blant FNs tusenårsmål er skolegang til alle verdens barn innen 2015, et av de mest grunnleggende. ABC redder barna er Redd Barnas store, internasjonale kampanje, som støtter målet, og som skal gi utdanning til åtte millioner barn i områder med krig og konflikt innen 2010.

Nesbøs bidrag
Jo Nesbøs Det hvite hotellet handler om den norske forsikringsmannen Thomas Alverns reise til Bombay, for å undersøke en mulig svindelsak. Det er samtidig en fortelling om nordmannens møte med fattigdom og analfabetisme og en utgivelse som gir et betydelig bidrag til Redd Barna.
- Du treng sjølvsagt ingen gode grunnar til å kjøpe ei ny Jo Nesbø-bok. Men her får du det, sier initiativtaker Are Kalvø.

Omfattende samarbeid
- I disse dager går bladet ut til våre mange medlemmer, og vi kommer til å selge minst 17 000 bøker, sier redaktør i Bokklubben Nye Bøker, Tuva Ørbeck Sørheim. Med 50 kr per bok blir det 850 000 kr. I tillegg gir Jo Nesbø sjenerøst sin royalty til Redd Barna, slik at bidraget blir i hvert fall en million. Før jul vil vi også sende ut informasjon om prosjektet til alle medlemmene i De norske Bokklubbene, og håper å skaffe penger på denne måten også. Og selger vi flere bøker, noe vi selvsagt håper på, blir bidraget til Redd Barna også større.

Les mer om Nesbøs bok og ABC redder barna her: http://www.bokklubben.no/SamboWeb/side.do?rom=AK&dokId=536284