Ny bok i Bokklubbens Mestermøter - Håvard Vikhagen møter Per Petterson

Nyutgivelsen av Per Pettersons Ut og stjæle hester, illustrert av Håvard Vikhagen, er årets storsatsning i Bokklubbens Mestermøter.

Norsk oppvekstroman med verdenssuksess
Da Per Pettersons roman Ut og stjæle hester utkom for første gang i Norge i 2003 fikk boken god mottakelse. Forfatteren ble tildelt både Bokhandlerprisen og Kritikerprisen, og siden da har boken gått sin seiersgang verden over, og Petterson har, som første norske forfattere noensinne, blitt tildelt Independent Foreign Fiction Prize og The International IMPAC Dublin Literary Award. I 2007 ble Ut og stjæle hester kåret til en av de årets fem beste bøker av blant annet New York Times Book Review.

Lavmælt og kraftfullt
Bokklubbens Mestermøter er en serie praktutgaver der våre fremste kunstnere er invitert til å illustrere høydepunkter fra litteraturen. Det ærefulle oppdraget med å illustrere Ut og stjæle hester gikk til den norske billedkunstneren Håvard Vikhagen. Vikhagen og Petterson er begge født i 1952, og begge er mestere i å presentere det finstemte og det kraftfulle side om side. I Mestermøteutgaven av Ut og stjæle hester inngår 25 av Vikhagens malerier, bilder som lykkes i å skildre både det vare og det brutale i Pettersons roman.