Nyhet: Bokklubben Fakta ─ litteratur fra det virkelige livet

I dag lanseres Bokklubben Fakta, som skal utrette det samme for dokumentarsjangeren som Bokklubben Nye Bøker i en årrekke har gjort for skjønnlitteraturen.

− Vi vet at Bokklubbens medlemmer vil ha bøker som gir dem ny innsikt i det virkelige liv, samtidig som de får rike leseropplevelser. Vi samarbeider nært med alle norske forlag, og vurderer hundrevis av bøker for å finne fram til de aller beste, også bøker mange lesere neppe ville ha oppdaget i bokvrimmelen, sier Knut Gørvell, direktør i Bokklubben. Strålende faktabokhøst Bokklubben Fakta lanseres i begynnelsen av det som tegner til å bli en strålende faktabokhøst, med titler som Øyne i Gaza av Mads Gilbert og Erik Fosse, Tore Rems Bjørneboe-biografi, Kvinne blant krigsherrer av den afghanske politikeren Malalaj Joya og Hans Olav Lahlums biografi om Haakon Lie. Ny formidlingskanal ønskes velkommen − Bokklubben Fakta skal raskt opp i 30 000 medlemmer og blir en betydelig formidlingskanal for dokumentar-, fag- og faktabøker. Vi ønsker å være det Bokklubben Nye Bøker har vært for skjønnlitteraturen − et unikt bindeledd mellom forfatterne og de store lesergruppene − nå er det sakprosaens tur, fortsetter Gørvell entusiastisk. Forfatter Ingar Sletten Kolloen ønsker den nye bokklubben hjertelig velkommen. – For oss forfattere er dette en gledelig nyhet. Det kommer ut mange gode dokumentarbøker, som fortjener å nå ut til langt flere lesere, bøker som gir leserne større innsikt i både samfunnsforhold og egne livsprosjekter. Og Bokklubbens nesten femti år lange erfaring med å velge ut viktige bøker er medlemmenes kvalitetsgaranti, mener Kolloen. Han får støtte fra Karianne Bjellås Gilje, redaktør i tidsskriftet Prosa, som også mener det innen sakprosafeltet utgis mye god litteratur som fortjener å nå flere lesere. − "Fakta" høres jo litt tørt ut, men jeg håper denne klubben vil bidra til at flere får øye på mangfoldet i sakprosaen: Biografier, dokumentarer, debattbøker, leksikon, personlige essay, illustrerte praktverk, historiske skildringer – og bøker som ikke så lett lar seg sjangerplassere. "Bare fantasien setter grenser", pleier vi gjerne å si. Men det gjelder i alle fall ikke i sakprosaen, så her finnes det mye å oppdage, sier Bjellås Gilje. Høstliste Bokklubben Fakta Mads Gilbert og Erik Fosse: Øyne i Gaza Malalai Joya: Kvinne blant krigsherrer Klaus og Bibbi Hagerup: Lykke i Piemonte Hans Olav Lahlum: Haakon Lie Ingrid E. Hovig: Ingrid inviterer til julefest Hege Duckert: Mitt grådige hjerte Tore Rem: Sin egen herre. En biografi om Jens Bjørneboe Laila Lanes: Skynd deg å elske Trond Berg Eriksen: Roma

Tags: