Statsministeren på Bokbadet

Familie, arv og utviklingen av det sosialdemokratiske Norge kan fort bli en rød tråd når Roy Jacobsen og Jens Stoltenberg opptrer på samme scene under Bokbadet på Rockefeller onsdag 21. oktober.

Roy Jacobsen har med romanen Vidunderbarn utmerket seg som en av bokhøstens seierherrer og suksessen med denne romanen har også begynt å gjøre seg gjeldende i utlandet. Vidunderbarn utspiller seg i 1960-tallets Årvoll, med karakterer som også var til stede i Seierherrene. Kritiker Leif Ekle har karakterisert boka som «en nærstudie av en alternativ linje i teksten fra 1991.» Venner i badet Roy Jacobsen mener mye om politikk og har uttalt at han gjerne ringer Jens Stoltenberg for å si sin ærlige mening når han mener at statsministeren har godt av å høre den. Stoltenberg på sin side har åpnet nyttårstalen med sitat fra Roy Jacobsens bøker. I høst har de to vennene enda mer til felles; begge er aktuelle med bøker, begge har havnet på bestselgerlisten, og på Bokbadet 21. oktober blir de å se på samme scene, intervjuet av bademester Anne Grosvold, og etterpå stiller de side om side til signering i Rockefellers lokaler. Jens Stoltenberg blir intervjuet sammen med Thorvald Stoltenberg. Samtaler Anne Grosvold har fungert som moderator under arbeidet med Jens og Thorvald Stoltenbergs bok Samtaler og kjenner boka ned til den minste detalj. På Bokbadet inviterer Grosvold far og sønn Stoltenberg til åpenhjertig samtale om familie og politikk, Norge og verden; kort sagt om store temaer og små opplevelser. - Det har vært veldig spennende å gi ut bok sammen med Thorvald og vi gleder oss til å møtes for å snakke om den på Bokbadet, uttaler statsminister Jens Stoltenberg. Lansering av krim og jazz Som om ikke dette var nok får publikum også stifte bekjentskap med krimdebutant Trude Teige, som vil lese fra Noen vet og den kritikerroste sangeren og komponisten Hanne Hukkelberg, som er aktuell med albumet Blood From A Stone. Program for Bokbadet 21. oktober kl. 20.00 på Rockefeller Dybdeintervju: Roy Jacobsen Jens og Thorvald Stoltenberg Opplesning: Trude Teige Minikonsert: Hanne Hukkelberg Bademester: Anne Grosvold Bokbadet arrangeres av Bokklubben og Rockefeller.