- Våre kunder forventer enkle betalingsløsninger

- Det er slutt på den tiden når kundene godtar å bruke masse tid på bestillingen med unødvendige tasteklikk og utfylling av kortinformasjon. De forventer at handelen skal gå enkelt og sømløst, sier Mats André Kristiansen hos Kolonial.no.

Nå tar kolonial.no i bruk Vipps som betalingsløsning som en av de første i landet, og de blir samtidig den første dagligvarebutikken som tar i bruk Vipps.

Det er ikke tilfeldig at Vipps og Kolonial.no har funnet tonen sammen.
- På et år har Vipps endret måten vi gjør opp på, og nå skal vi revolusjonere hverdagsbetalingen. Kolonial.no er et godt eksempel på en tjeneste som matcher perfekt med Vipps. De gjør livet enkelt for sine kunder og løser et hverdagsproblem på en genial måte – akkurat som Vipps.  Dette er bare begynnelsen av en rekke spennende kunder som skal begynne å bruke Vipps som betalingsmetode fremover, sier Vipps-sjef Rune Garborg.

- I 2016 finner du matbutikken din i lomma, og vi i Kolonial.no forsøker hele tiden å gjøre handleopplevelsen best mulig for våre kunder. Med Vipps på laget trenger ikke kunden finne frem bankkort og kortinformasjon, som ofte er et hinder for å gjennomføre den første handelen. Dette er et stort steg i riktig retning og vi gleder oss over samarbeidet, sier Kristiansen.

- Vi har det siste året opplevd en fantastisk vekst, og hver måned oppdager tusenvis av folk at det finnes enklere måter å handle mat på enn å gå i butikken. Nå får de enda en god grunn, og vi ønsker alle Vippsere velkommen til fremtidens matbutikk.

Har over 2 millioner nedlastinger
Folk har tatt imot Vipps med åpne armer siden appen ble lansert på forsommeren 2015. Vipps er tilgjengelig for alle, ikke bare DNB-kunder. Den fungerer for både iOS, Android og Windows Phone. Appen har gjort det enklere for folk å betale tilbake penger du skylder og enklere å gi pengegaver. Nå blir Vippsing også en del av hverdagsbetalingen, og skal bidra til å forenkle betalingen både for kundene og for bedriftene.

- Vipps har etablert seg som den suverent mest brukte appen for vennebetaling med over 2 millioner nedlastinger. Nå har vi fullt fokus på å utvikle Vipps til å omfatte hverdagsbetaling, sier Garborg.

Om Kolonial.no
Kolonial.no er Norges suverent største og billigste matbutikk på nett. Kolonial.no tilbyr et bredt utvalg dagligvarer og middagsretter, enten levert hjem eller til hentepunkt. Med effektiv drift og gode innkjøpsbetingelser i samarbeid med REMA 1000, holdes prisene lave. I tillegg til et stort utvalg man vanligvis finner i supermarkeder, tilbyr Kolonial.no spennende, produkter fra lokale partnere som Strøm-Larsen, Godt Brød og Fiskcentralen.Selskapet ble startet i 2013 av 10 gründere med mål om å lage Norges beste handleopplevelse for dagligvarer og for å gjøre hverdagene friere og enklere. Nå er Kolonial.no det selskapet i sin kategori med raskest vekst i hele Norden.

Om Vipps
Vipps har endret P2P (person til person) – markedet og har gått fra 15 000 transaksjoner daglig i juli 2015, til over 110 000 transaksjoner daglig i juli 2016. Vipps har over 1,7 millioner brukere, og langt over 2 millioner nedlastinger. 58 % av alle Vipps-brukere er kunder i andre banker.
Fra 1. juli til 31. juli 2016 ble Vipps brukt over 3,4 millioner ganger. Totalbeløp for Vipps en typisk julidag i 2016 er på ca. 50 millioner kroner, mens det bare var på ca. 4 millioner kroner i fjor sommer. Endringen i betalingsmønsteret har gått i et utrolig tempo, og i løpet av neste år tror vi Vipps kommer til å bli enda mer utbredt. Vi kommer til å lansere en rekke P2B (person til bedrift)-løsninger, som vil gjøre at Vipps tar over hverdagsbetalingen. En ny milepæl er nettopp passert for Vipps: Med ca. 1 715 000 registrerte brukere er nå 40% av Norges befolkning over 15 år Vipps-brukere.

Vidar Korsberg Dalsbø
Kommunikasjonsrådgiver DNB