EMPIG videre i DnB NORs millionkonkurranse

EMPIG AS fra Trondheim vant den regionale finalen for Trøndelag og Nord-Norge i DnB NORs innovasjonskonkurranse med et nytt konsept som kan bidra til at oljefelt kan drives sikrere, mer økonomisk og mer miljøvennlig.

Som vinner av den regionale finalen får EMPIG en pengepremie på 200 000 kroner og plass i den nasjonale finalen i september, hvor premien er på hele 1 million kroner. Kåringen fant sted i Trondheim 31. mai.

Regionbanksjef for DnB NOR Trøndelag, Torgeir Skirstad, sier at konkurransen i den regionale finalen i Trondheim var steinhard i år som i fjor.
-Vi har et godt innovasjonsmiljø i Trøndelag, og alle de  fem finalistene var gode. Juryens arbeid ble derfor både krevende og morsomt. EMPIG pekte seg imidlertid ut som en vinner, blant annet fordi ideen kan bidra til at oljeindustrien effektiviseres og moderniseres og at Norge dermed befester sin posisjon som en foregangsnasjon på dette området, sier han.

Juryens begrunnelse
I juryens begrunnelse heter det at årets vinner representerer innovativ tenkning innen sitt fagfelt. Juryen har vektlagt at ideen ikke bare har et bedriftsøkonomisk potensial, men kan bidra til å styrke norsk næringsutvikling og befeste Norges posisjon som en foregangsnasjon i oljeindustrien. Løsningen er i et tidlig stadium, men vil bety en vesentlig nyvinning og vil kunne representere betydelige besparelser innenfor næringen. Vinneren har solid egenkompetanse, et godt faglig nettverk og forventes å ha høy gjennomføringsevne.

Fornøyd vinner
Gründer Fredrik Lund, som står bak EMPIG AS, sier det betyr mye for ham å få denne prisen.
-Jeg har etablert firmaet og tatt patent på ideen i år, og det er klart at 200.000 kroner i en så tidlig fase har stor betydning for det videre arbeidet. Jeg håper også at prisen og oppmerksomheten den medfører kan bidra til at det blir lettere å knytte til seg nye samarbeidspartnere. Konseptet har foreløpig vært et deltidsprosjekt hvor jeg har fått en del gratis hjelp fra aktører som tror på prosjektet. Det dreier seg om fjerning av avleiring og sikring av rør, som vil gjøre det billigere og mer miljøvennlig å frakte væske fra oljefelt langt til havs. Med nye midler kan jeg styrke konseptet ytterligere, sier han.

Syv regionale finaler
Totalt gikk 33 bedrifter/ideer av 716 påmeldte fra hele landet videre til syv regionale finaler i DnB NORs innovasjonskonkurranse. Finalen i Trondheim var den siste av de seks regionale finalene. De andre ble avholdt i Oslo og på Gardermoen 10. mai, i Stavanger 12. mai, på Gjøvik 19. mai, i Bergen 23. mai og i Tønsberg 30. mai. Den nasjonale finalen vil finne sted i Oslo 6. september. Her vil det i tillegg til hovedpremien på 1 million kroner bli delt ut en ”Folkets pris” på 100 000 kroner.

Anerkjent konkurranse
Årets konkurranse er den åttende i rekken etter at DnB NORs innovasjonspris ble lansert i 2003. Etter årets konkurranse har cirka 3 700 ideer kjempet om DnB NORs innovasjonspris, som blir sett på som en av Norges viktigste.

Gründer Fredrik Lund i EMPIG, tlf. 992 49 889
Regionbanksjef for DnB NOR Trøndelag, Torgeir Skirstad, tlf. 917 05 269

Denne meldingen er sendt til deg fra DnB NOR. Hvis du vil strykes fra våre lister, vennligst send en e-post til kommunikasjon@dnbnor.no

Besøk oss på dnbnor.no