Gentian Technology har Akershus' og Østfolds beste forretningsidé

Gentian Technology fra Moss har vunnet DNBs regionale innovasjonspris for Akershus og Østfold på 200.000 kroner. Bedriften har laget en løsning som kan diagnostisere infeksjon på dyr, i første omgang for hund.

Gentian Technology vant prisen i sterk konkurranse med fire andre bedrifter og fikk prisen overrakt i DNBs lokaler i Bjørvika i Oslo tirsdag 26. februar. Distriktsbanksjef i DNB Moss, Jan Fredrik Skjeltorp, overrakte prisen til bedriftens prosjektkoordinator, Ben Campbell-Kelly (t.h. på bildet).

Som regional vinner har Gentian Technology også kvalifisert seg til DNB Innovasjonspris' nasjonale finale, som i år avholdes i Trondheim 12. mars, hvor førstepremien er på hele 1 million kroner.

Spennende idé
Gentian utvikler såkalte markører, noe som gjør det lettere for medisinsk kyndige raskt å analysere og stille riktig diagnose for betennelsessykdommer. Det dreier seg om proteinet CRP som kan brukes for å bestemme inflammasjon hos hunder på samme måte som det brukes på mennesker. Fra sommeren av vil dette produktet bli distribuert til tyske veterinærlaboratorier.
I juryens begrunnelse heter det at ” bedriften representerer en innovativ tenkning innenfor et område med et voksende marked og stor betalingsvilje. Juryen har vektlagt at det er et potensial for å bygge en betydelig virksomhet i Norge. Ideen har utspring i et solid team med god erfaring og høy kompetanse. Vinneren løser et behov med et globalt marked og fokuserer internasjonalt fra dag én.”

Ben Campbell-Kelly i Gentian Technology sier at det å vinne en slik pris gir stor anerkjennelse for bedriftens nyutviklede teknologi.
-Dyrehelse er et udekket område, som henger 40 år etter. Det vi gjør nå er å utvikle det samme tilbudet til dyr som til mennesker. Alle midler kommer godt med når du driver med forskning, og vi ser nå frem til den nasjonale finalen i Trondheim. Å vinne der vil gi oss 1 million kroner ekstra - og ikke minst, gi oss enda større kredibilitet som igjen vil gjøre det lettere for oss å nå ut til nye markeder, sier han.

Sterk konkurranse
Gentian Technology vant DNBs regionale innovasjonspris for Akershus og Østfold i sterk konkurranse med:

• Trapp Systems fra Heggedal med et passivt ikke-dødelig og preventivt tiltak mot piratkapring.

• Mosaic Solutions fra Skjetten med et bindemiddel basert på sølvdekkede kuler til bruk i solcellepaneler med sterkt reduserte kostnader gjennom redusert forbruk av sølv.

• Ic Contrast AS fra Kløfta med et forbedret kontrastmiddel for MR-undersøkelser basert på mangan.

• Re-Turn AS fra Gamle Fredrikstad som benytter nanoteknologi for å lage et materiale med forbedrede egenskaper for avisning, i første rekke for vindmøller.

Juryen
Juryen besto av juryformann Petter Orning (DNB), Ane Maria Haug Mjaaseth (Bærum Næringsråd), Mariann Tveter (Follo Næringsråd), Rolf Harald Christensen (Enviro Pac AS), Øyvind Rønningen (Aristi-konsernet), Widar Salbuvik (eier av styrelederskolen og investor), Tor Ø. Frydenberg (Halden Næringsråd) og Ole Jørgen Fredriksen (prof. styremedlem og investor).

Prosjektkoordinator i Gentian Technology, Ben Campbell-Kelly, tlf. 922 21 628
Kommunikasjonsrådgiver i DNB, Marit E. Giske, tlf. 909 29 940

Denne meldingen er sendt til deg fra DNB. Hvis du vil strykes fra våre lister, vennligst send en e-post til kommunikasjon@dnb.no

Besøk oss på dnb.no