Har du mobil, har du bank: 450.000 utfører banktjenester via SMS

Nå når ferien står for døren, vær klar over at mobiltelefonen kan brukes til å utføre en rekke banktjenester – uansett hvor du befinner deg. Nærmere 450.000 gjør det allerede.

- Banktjenester på SMS er svært enkle å utføre. Du trenger verken kodebrikke eller BankID, og dette er nok årsaken til at SMS er blitt DnB NORs raskest voksende distribusjonskanal noensinne, mener ansvarlig for mobiltjenester i DnB NOR, Ingjerd Blekeli Spiten. Per i dag utfører nærmere 450.000 av personkundene banktjenester via SMS. - Du kan selv aktivere SMS-tjenestene i nettbanken. Så snart dette er gjort, kan du raskt og enkelt få utført banktjenester ved å sende SMS til 04800, uansett om du oppholder deg i Norge eller i utlandet, opplyser hun. Sjekking av saldo er så langt den desidert mest populære SMS-tjenesten, men e-fakturavarsling øker mest. Stadig flere får øynene opp for hvor lett det er å betale regninger hvis de får e-fakturavarsling på SMS, kan godkjenne der og da, og regningen blir betalt på forfallsdato. I ferien vil det også være spesielt nyttig å kunne overføre penger via SMS til familie og venner eller til egen brukskonto fra kredittkort eller sparekonto. Du kan også velge å få varsel på SMS når kortet ditt blir brukt på beløp over en valgt størrelse. Det vil gi deg oversikt over forbruket. Samtidig vil du fort kunne finne ut om noen misbruker kortet ditt. Disse tjenestene er tilgjengelige via SMS: •Saldo på konto •Kontooversikt •Overføre mellom kontoer •Betale til familie og venner •Saldo på MasterCard •Overføre fra MasterCard til konto •Fondsbeholdning •e-faktura •Betalingsoversikt Dette kan du bli varslet om via SMS: •e-faktura •Lønn, trygd og pensjon •Bruk av MasterCard, Visa, debetkort, BankAxcept •Saldogrenser •Manglende dekning •Betaling til utlandet •Melding i postkassen i nettbanken (eDialog) •Inn- og utbetalinger •Ikke utført betaling •Kontoutskrift og renteendring •Sluttsedler Sjekk valutakurser fra mobiltelefonen Er du usikker på hvilke valutakurser som gjelder, besøk DnB NOR fra mobil eller iPhone. På mobil.dnbnor.no finner du valutakalkulatoren, som er tilgjengelig for alle fra mobiltelefon. Du kan også logge inn på selve mobilbanken fra mobiltelefon, iPhone eller iPod Touch. DnB NORs mobilbank for iPhone gir samme brukeropplevelse som for andre iPhone-tjenester. Unngå å bruke nettbank fra internettkafé Trenger du tilgang til nettbanken i ferien, benytt heller mobilbank enn en usikret PC på en hvilken som helst internettkafé. Skal du bruke mobilbanken, må du benytte kodebrikke og BankID/personlig kode. Skriv Mobilbank i en SMS og send den til 04800 for å komme i gang. Adresser: mobil.dnbnor.no eller www.dnbnor.no Følgende tjenester er tilgjengelige fra iPhone: •Saldo •Siste bevegelser •Overføring mellom kontoer •Betale •e-faktura •Betalingsoversikt Følgende tjenester er tilgjengelige på mobilbank: •Saldo •Siste bevegelser •Kontooversikt •Overføring mellom kontoer •Betale •e-faktura •Betalingsoversikt På åpne sider på mobilbank: •Valuta- og lånekalkulator •Dagens aksjevinnere og -tapere

Tags: