Hele Norge skal i alpinbakken

Det ligger an til en skikkelig ski- og snowboardfest  søndag 17. januar når cirka 100 alpinanlegg i samarbeid med DNB arrangerer Åpen bakke. Til sammen vil de tilby rundt 100.000 dagskort gratis.

-Vi er stolt sponsor av alpint, snowboard og twintip. For å sikre god rekruttering og interesse for disse idrettene inviterer vi nok en gang til Åpen bakke, som er en gratis skidag for hele Norge. Vi gleder oss til å se mange nybegynnere, unge og gamle ute i bakkene søndag 17. januar, sier merkevaresjef i DNB, Camilla Forberg.

Åpen bakke er et felles initiativ fra Alpinanleggenes landsforening (ALF) og DNB. Det er i år fjerde året Åpen bakke blir arrangert. Tidligere år har blitt en braksuksess, og derfor gjelder det å være tidlig ute med å melde seg på.

- Vårt felles mål er å øke interessen for alpinsport og engasjementet rundt utendørs fysisk aktivitet på ski og brett. Vi ønsker å gjøre bakkene tilgengelig for alle og vise mangfoldet Norge har å by på. Det er over 200 alpinanlegg i Norge, og mange av de aller minste er dugnadsdrevet. De er fritidsklubben i bygda, drevet av ildsjeler. Vi ønsker at de blir brukt og at folk kommer seg ut, sammen, på tvers av generasjoner, sier Generalsekretær i Alpinanleggenes Landsforening, Camilla Sylling Clausen.

Nylig lanserte ALF nettstedet fnugg.no, som de håper vil bidra til at flere finner veien til bakkene. Der vil du finne informasjon om norske alpinanlegg og samtidig kunne holde deg oppdatert på vær- og føreinformasjon.

Stolte av «sitt eget» skisenter
Alpint- og snowboardhelter som Henrik Kristoffersen, Aksel Lund Svindal, Kjetil Jansrud, Silje Norendal og Ståle Sandbech har hatt stor internasjonal suksess. Men uten lokale alpinanlegg over hele landet hadde det aldri vært mulig.

-Du vet ikke hvor gøy det er før du prøver, så benytt muligheten søndag 17 januar når det er gratis. Jeg nærmest bodde i bakken «min» da jeg var liten. Det var der jeg la grunnlaget for det jeg er god for i dag, men mest av alt hadde jeg det morsomt, fikk frisk luft og var i fysisk aktivitet. Det er det som er skibakkens viktigste funksjon, sier hele Norges skihelt, Aksel Lund Svindal.

Snø og skiglede har alltid vært en av Norges viktigste tradisjoner og er kanskje den viktigste årsaken til suksessen som norsk skisport opplever i dag. Men uten ildsjeler og alpinanlegg over hele landet hadde ikke Åpen Bakke latt seg arrangere.

- Det er fantastisk at anleggene er med og sponser små og store med gratis heiskort. De som jobber i anleggene våre står på dag og natt i all slags vær for at bakkene skal være klare for en lang vinter, sier Sylling Clausen.

Du kan melde deg på Åpen Bakke fra torsdag 7. Januar kl. 09.00 på fnugg.no

Førstemann til mølla!