Miljøfond i vinden

DnB NORs personkunder økte eksponeringen i aksjefond i april. Det mest populære fondet var Miljøinvest og dernest Aktiv 50 og Aktiv 30.

­– Interessen for DnB NOR Miljøinvest og miljøaksjer har økt etter jordskjelvkatastrofen i Japan. Katastrofen har også bidratt til å forsterke en oppkjøpsbølge blant rene energiselskaper, som igjen skaper enda sterkere interesse for miljøaksjer, opplyser Edward Wendel, divisjonsleder i DnB NOR Kapitalforvaltning.

– Oppkjøpsbølgen kommer som følge av at oljeselskapene og andre selskaper nå ser på alternative energikilder for å sikre seg tilgang til energiressurser. Kjøperne ser at produksjonskostnadene for alternativ energi er kommet nærmere tradisjonelle energibærere som olje og kull, og at denne sektoren nå gir attraktiv avkastning, forklarer han.

Prisbelønt fond
Nyhetsbyrået Bloomberg har kåret Miljøinvest til verdens beste miljøfond. Miljøinvest hadde ikke bare dobbelt så høy avkastning som nummer to på Bloomberg-listen, men også lavere risiko. Jon Sigurdsen, som leder forvaltningen av dette fondet, opplyser at de plukker aksjer basert på fundamental aksjeanalyse og at det er et av suksesskriteriene.

Anbefaler grunnmur
Wendel vil imidlertid anbefale folk flest å bruke Aktiv-fondene som grunnmur i aksjesparingen og  eventuelt bygge på med spissere fond, som for eksempel DnB NOR Miljøinvest og DnB NOR Nordic Technology.

Mest omsatte fond i privatmarkedet i april % av kjøp % av salg
Mest kjøpte fond Mest solgte fond
1 DnB NOR Miljøinvest Postbanken Folkefond 8,8 6,2
2 DnB NOR Aktiv 50 Postbanken Norge 8,2 6,2