Ta banken med på ferie

Alle eiere av smarttelefoner kan nå ta med seg banken på ferie. Men husk å opprett Bank ID på mobil, aksjehandel på mobil, sett opp sms-varsling og sjekk dine reiseforsikringer før du reiser.

Mobilbanken bare fortsetter å vokse. DNB har hatt nettbanken lenge, men nå kommer bruk på nettbrett – iPad og andre tablets – og, ikke minst, mobil for fullt.
Vi ser ikke heller ikke nedgang i trafikk til nettbank, bare at økningen er sterk av nettbrett- og mobilbrukere i forhold til PC.
Bruk av mobilbank og brettbank kommer i tillegg til all annen digital trafikk, dvs at treffpunktene med digitale DNB øker kraftig.

- Men fortsatt er det alt for få som har tatt i bruk Bank ID på mobil. Dette er en brukervennlig og genial løsning for alle bankkunder som er på farta, sier direktør for Ebusiness i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten.

Med BankID på mobil har du alltid med deg et alternativ til kodebrikken når du skal i nettbanken eller handle på nett. Det er sikkert og enkelt, og med BankID på mobil kan du logge inn i nett- og mobilbank for å få tilgang til tjenestene der og bekrefte betalinger når du handler på nett. Både bedrifts- og privatkunder kan skaffe seg tjenesten.

Aksjehandel på mobil

Årets sommerferie blir den første der DNB tilbyr en handelsløsning på mobil hvor du kan handle aksjer på Oslo Børs og 15 andre børser verden over. Du kan med andre ord ligge på stranda mens du har full kontroll på din aksjeportefølje.

- Vår aksjehandelsløsning er enkel å bruke, men samtidig avansert nok. Den gir deg enkel og billig aksjehandel med sanntidskurser og ordredybde. I tillegg vil du naturligvis få tilgang til våre analyser og TV-sendinger, sier Spiten.

SMS-varsling
En av de smarteste tyverialarmene er å opprette en sms-varsling for når det blir foretatt uttak fra din konto eller kredittkort. Da vil du ha full kontroll over forbruket og samtidig bli varslet når det skjer bevegelser på konto.

- Både privat – og bedriftskunder kan opprette SMS-varsel for å få varsel eller påminnelser for eksempel om det er lønnsutbetaling, hvis saldo nærmer seg null eller om en betaling ikke blir gjennomført fordi det ikke er dekning på konto.

- Når du er på ferie lønner det seg å bruke kredittkortet, for da har du større sikkerhet fordi du kan sjekke faktura i ettertid før du betaler. Det ikke alle er klar over er at du også kan legge inn sms-varsling på bruken på ditt Mastercard, sier Spiten.

Reiseforsikring
Hvis du skal på ferie til utlandet er reiseforsikring et must. Sjekk at du har gyldig reiseforsikring før du drar på ferie, og at den dekker de behovene du har når det kommer til aktiviteter du skal delta på, lengde på ferien og dekninger hvis du skulle bli rammet av et uhell.

Alt for mange nordmenn havner i trøbbel i utlandet fordi de ikke har gyldig reiseforsikring. Ofte er det forglemmelser som gjør at reiseforsikringen ikke er i orden.

- Typiske eksempler er unge som tror de er forsikret via foreldre, gamle som er på ferie lengre enn reiseforsikringen tillater det, eller folk som tror de har forsikring via jobb. De færreste har heller ikke satt seg inn i vilkårene til reiseforsikringen.

- Et lurt triks er å samle alle dokumentene du trenger i en plastmappe sammen med passet. Her bør du minimum oppbevare forsikringsbeviset til reiseforsikringen, europeisk helsetrygkort og nødnummer du trenger i tilfelle du blir frastjålet mobil eller lommebok. Men husk aldri å oppbevare koder til for eksempel nettbank eller kredittkort der de kan bli stjålet. Ta også ekstra bilde av viktige dokumenter å ha disse på telefonen din. I DNB-appen får du god hjelp til å finne nødnummer og hva du skal foreta deg hvis uhellet er ute, avslutter hun.

Kontakt: Ingjerd Blekeli Spiten, direktør for Ebusiness i DNB, tlf 91748380

Bilder: https://www.flickr.com/search/?q=Ingjerd%20Blekeli%20Spiten