Vær forberedt på lyn- og tordenvær

- Trekk ut kontakten hvis det er meldt lyn eller om du drar på ferie, råder skadeleder i DNB Forsikring, Ketil Voll.

Det er meldt kraftig tordenvær på vei inn mot Norge nå, og slikt vær er ikke uvanlig på denne tiden av året. Sensommeren er høysesong for lyn og torden, spesielt etter perioder med høye temperaturer og mye fuktighet. Sintef har registrert at gjennomsnittet for de ti siste årene har ligget på rundt 115.000 lynnedslag i året, og mesteparten av aktiviteten skjer i juli og august.

De vanligste lynskadene skjer som følge av overspenning i nettet. Elektronisk utstyr og hvitevarer som er koblet til strømkontakter er utsatt. De vanligste skadene skjer på PC, fjernsyn, varmepumper, kjøleskap/frysebokser og alarmanlegg.

- De aller færreste boliger har lynavledere, og påbudet om overspenningsvern i hjemmet kom for bare noen få år siden, så det er fortsatt svært få boliger som har sikret seg mot lynskader. Derfor anbefaler vi å trekke ut kontakten hvis det er meldt lyn eller hvis du drar på ferie. Og hvis du har glemt, det og det er meldt slikt vær, si fra til dem som eventuelt går innom for å vanne blomster eller mate katten mens du er borte, sier Voll.

Det hender at liv går tapt som følge av lynnedslag. I gjennomsnitt blir én person drept av lyn i Norge hvert år.
- Husk at lynet gjerne slår ned i høyeste punkt. Unngå derfor å oppholde deg på steder der hodet stikker opp og blir det høyeste punktet, som for eksempel på store, åpne sletter når du spiller golf eller når du bader i havet. Det kan også være risikabelt å søke ly under enslige utstikkere som f.eks store trær, eller å befinne seg på sjøen med båt uten lynavleder. Men hvis du tar de rette forholdsreglene, bør ikke lyn være farlig, sier Voll.

Lyn på sommeren fører også til en rekke branntilløp, og er en viktig årsak til at juli og august er måneder som topper brannstatistikken. Innrapporterte tall fra forsikringsselskapene viser at det ble meldt om svært mange skader som følge av lyn i fjor. Forsikringsselskapene fikk da meldt inn totalt 7.137 skadesaker.

Innboforsikring og villaforsikring dekker skader et lyn kan forårsake. Dette gjelder både skader på elektriske artikler og på bygninger. Blir skadene så store at det utvikler seg brann, dekkes både tapte gjenstander og utgifter til å bo ett annet sted når boligen blir bygget opp igjen.

Kommunikasjonsrådgiver i DNB, Marit E. Giske, tlf. 90929940