Vipps lanserer app for bedrifter

Over 40 prosent av befolkningen i Norge bruker nå Vipps. Nå lanseres en helt ny versjon av appen skreddersydd for bedrifter.

Nærmere 15.000 bedriftsbrukere kan nå laste ned den nye appen, som er myntet på bedriftene som benytter seg av Vipps.

– Med Vipps Bedrift kan bedriften følge betalingsstrømmene på nettet. Og du får en god oversikt over salget. Du kan blant annet filtrere på dato og se alle transaksjoner i en gitt periode, sier Vipps-sjef Rune Garborg.

– Kjøper du en vare mens du står i kø i butikken, vil det vises at beløpet er reservert på kontoen din. Når du så kommer først i køen viser du bare telefonen, trykker «Utsjekk» og får en kvittering. Dette gjør det lettere å sikre seg mot svindel, og det gjør at man unngår å betale for en vare som er utsolgt, fortsetter han.

Med Vipps Bedrift kan bedriften også sende en forespørsel til kunden, på samme måte som man kan «be om penger» til privatpersoner i den andre versjonen. Bedriften kan også legge inn geografisk plassering, slik at potensielle kunder enkelt kan se hvor det er mulig å betale med appen.

Har over 2 millioner nedlastinger
Folk har tatt imot Vipps med åpne armer siden appen ble lansert på forsommeren 2015. Appen har gjort det enklere til folk å betale tilbake penger du skylder, gjøre opp og å gi pengegaver.

– Vipps har etablert seg som den suverent mest brukte appen for vennebetaling med over 1.6 millioner aktive brukere. Nå har vi fullt fokus på å utvikle Vipps til å omfatte all hverdagsbetaling. Vår ambisjon er å gjøre all betaling betydelig enklere enn det er i dag.

Vipps har allerede åpnet opp for foreninger og lag, organisasjoner og bedrifter. I løpet av høsten vil Vipps kunne benyttes til å betale for varer og tjenester hos en rekke spennende merkevarer og listen over steder der du kan benytte Vipps øker for hver dag som går.

Informasjonsdirektør i DNB, Even Westerveld, tlf. 400 16 744