De beste sparenyhetene på mange år

1. September kommer nyheten Aksjesparekonto, og ny IPS (Individuell pensjonssparing) følger etter om kort tid

- Dette er de største sparenyhetene på mange år. Forbrukerne får nå mer fleksibilitet, bedre spareprodukter og flere aktører som konkurrerer i markedet. I tillegg har begge produktene skatteelementer som er gunstige for kundene, sier konserndirektør for Wealth Management i DNB, Bengt Olav Lund.

DNB tror Aksjesparekonto og IPS kan få flere til å spare mer og smartere. 2017 er året alle bør ta en gjennomgang av egen sparing.

- Alle som sparer eller tenker å spare i aksjer eller aksjefond bør vurdere å opprette aksjesparekonto innen utgangen av året. Det vil gjøre sparing i aksjer og aksjefond mye enklere. Samtidig bør alle som sparer til pensjon vurdere IPS når det blir lansert 1. november i år, er oppfordringen fra Lund.

- Gå over egen portefølje for sikre at sparingen er riktig for deg. Det gjelder både de som benytter seg av tradisjonelle sparekontoer, fondsparing og de som har aksjer. Vurder om nyhetene IPS og aksjesparekonto kan gjør din sparing mer effektiv målt opp mot der du har pengene plassert i dag.

For aksjesparekonto er det gunstige overgangsregler i 2017. Du kan flytte dine eksisterende aksjefond og enkeltaksjer inn på aksjesparekonto ut året uten at det utløser skatt på urealiserte gevinster.

- Det kan bidra til å frigjøre midler og gjør det enklere å selge aksjer eller aksjefond uten å måtte skatte av det. Å sette inn penger på IPS vil gi skattefradrag for 2017 dersom det gjøres før nyttår, opplyser Lund.

Fordelen med Aksjesparekonto

Aksjesparekonto vil gjøre det enklere for alle privatpersoner å spare langsiktig i aksjemarkedet, og privatpersoner vil nå få mulighet til å investere i aksjer på tilnærmet samme måte som aksjeselskaper.

- I aksjesparekonto kan du kjøpe og selge aksjer og aksjefond uten at du må betale skatt på gevinster underveis. Du kan ta ut innbetalt beløp uten å skatte. Først når du tar ut gevinster fra aksjesparekontoen, begynner du å skatte, sier Lund.

I tillegg vil du kunne handle i børsnoterte aksjer, egenkapitalbevis, aksjefond og børshandlede fond (exchange traded funds) i selskap hjemmehørende i land innenfor EØS.

Enkel løsning

- Myndighetene legger til rette for enkel sparing, og vi må følge opp. Vi gjør det derfor enkelt å flytte aksjefondene og aksjene dine til aksjesparekontoen, og har en meget god kjøps- og salgsløsning, både på mobil og i nettbanken. Du får samlet alle aksjene og aksjefondene dine på ett sted, og får full oversikt over dine aksjer og aksjefond i vår nye app Spare.

- Det koster heller ingenting å opprette aksjesparekonto i DNB, og det er ingen gebyrer ved kjøp eller salg av fond, avslutter Lund.

Mer om produktet: https://www.dnb.no/privat/aksjesparekonto.html

Kontaktperson: