Nytt bærekraftig teppekonsept fra ege

Den danske teppeprodusenten egetæpper a/s har utviklet en ny teppekvalitet, Barcode Econyl 70 modular, som bygger på prinsipper for innovativ utvikling og enkle linjer.
Med et innhold på minimum 70 % gjenbruksmateriale har ege dermed skapt et teppekonsept som gjør at arkitekter, designere og beslutningstakere med god samvittighet kan velge ”et grønt design” til gulvet ved innredning av næringslokaler.

Avfallsgran blir til ny kolleksjon
Gjenbruksmaterialet til den nye kolleksjonen er hentet fra eges egen produksjon, som finner sted ved selskapets tre fabrikker i Herning, Gram og Vejle. Hvert år produserer selskapet mer enn 7 mill. m2 tepper. Det medfører at det produseres en stor mengde avfallsgarn hver uke. I stedet for å kassere disse garnmengdene, har selskapet i samarbeid med fiberprodusenten Aquafil utarbeidet en metode til å gjenbruke avfallsgarnet i selskapets egne produkter. Resultatet er det nye teppekonseptet Barcode Econyl 70 modular.

På grunn av det høye innholdet av gjenbruksmateriale medfører det nye konseptet også en besparelse i energiforbruk i forbindelse med garnproduksjonen på mer enn 50 %.

- Det har vært avgjørende for oss å skape en kolleksjon som er miljøvennlig, bærekraftig og produsert under riktige forhold. Hos ege har vi i en årrekke jobbet systematisk med å redusere vår miljøpåvirkning. Barcode Econyl 70 er miljøvennlig ved at en stor del av produktet består av gjenbruksmateriale. I tillegg er det brukt mindre energi i fremstillingen, samtidig som kolleksjonen gir vesentlige fordeler for brukerne, forteller eges produktutviklingssjef Steen Bjørn.

Omtanke for miljø og inneklima
De nye teppeflisene er derfor også produsert med eges patenterte og miljøvennlige MOD750-bakside, som består av 100 % tekstil. Det betyr at flisebaksiden ikke inneholder PVC eller bitumen. Kolleksjonen er også godkjent i henhold til DIM (Dansk Indeklimamærkning). Det sikrer at flisene oppfyller kravene til standardene som er fastlagt av Teknologisk Institutts frivillige merkingsordning, som har til formål å forbedre inneklimaet i bygninger.

Grønn design med gode egenskaper
Til tross for et høyt innhold av gjenbruksmateriale går Barcode Econyl 70 ikke på kompromiss med produktegenskaper og design.

- Kolleksjonen består av 12 forskjellige fargekombinasjoner som er designet med en mørk bunn kombinert med moderne, markerte striper som minner om linjene i strekkoder. Fargene og mønstrene i kolleksjonen skaper sammen et minimalistisk look. Flisene kan brukes til å skape moderne rom med karakter – både når det gjelder design og miljø, forteller Steen Bjørn.
ege forventer at Barcode Econyl 70 vil appellere til større foretak, kontormiljøer, eksklusive butikker, arkitekter, designere og andre som er opptatt av innovativt design, og som derfor bevisst velger miljøvennlige produkter der det er mulig.
Du kan lese flere nyheter fra ege på www.egecarpet.com.

Hvis du har spørsmål eller trenger mer informasjon, kan du kontakte:

egetæpper a/s – www.egecarpet.com
Krestina Magdal Nielsen, PR- og kommunikasjonsmedarbeider