Etablerer ett returselskap for elektrisk og elektronisk avfall

Report this content

PRESSEMELDING Oslo, 26.april 2005 Etablerer ett returselskap for elektrisk og elektronisk avfall Fra 1.april er returselskapene Hvitevareretur AS og Elektronikkretur AS slått sammen til ett selskap under navnet Elretur AS. - Dette er en naturlig forlengelse av et nært samarbeid som har vart siden 1999, sier administrerende direktør Hans Løken i Elretur AS. Hovedoppgaven for returselskapet er å sørge for miljøriktig håndtering av elektrisk og elektronisk avfall, såkalt EE-avfall, samt gjenvinne og resirkulere materialene i produktene. Til nå har dette arbeidet vært fordelt på henholdsvis Hvitevareretur og Elektronikkretur. Men i praksis har virksomhetene siden oppstart i 1999, operert med felles aktiviteter rundt informasjon, innsamling og behandling, under paraplyen Elretur. - Det er mer effektivt og rasjonelt å etablere og drive ett selskap. Dessuten vil det bli enklere å tilpasse det nye regelverket fra EU innen rammen av et selskap. Oppfølging av dette regelverket blir en av flere store utfordringer for det nye Elretur, sier Løken. Viktige oppgaver Elreturs viktigste oppgaver blir å videreføre det gode arbeidet som allerede er gjort for å samle inn så mye EE-avfall som mulig. - Siden 1999, da forskriften om EE-avfall trådte i kraft, har vi sørget for at nesten alt av ødelagte og utrangerte apparater som store hvitevarer, fjernsyn og datautstyr får en miljøriktig sanering. De siste par årene har vi derfor konsentrert oss spesielt om de små apparatene, som nok havner i det vanlige husholdningssøppelet, sier Løken. Småelektronikk Elreturs store utfordring er å få forbrukerne til å levere enda mer utrangert småelektronikk til miljøriktig sanering. - Her har vi fortsatt en stor oppgave, for vi får bare inn vel 50% av disse produktene til miljøsanering. Det betyr at det ligger en rekke utrangerte mobiltelefoner, hårfønere, barbermaskiner og annen småelektronikk i skuffer og skap rundt om i de tusen hjem. Vi har planer om å sette i verk en rekke tiltak for å informere både publikum og forhandlere om returordningene, sier Løken. Han understreker at kommunene og alle forhandlere av elektriske og elektroniske produkter har et ansvar for å fortelle om returordningene, og at disse også vederlagsfritt skal ta imot kasserte EE-produkter. Eiere og selskapsledelse Det nye selskapet er eid av Stiftelsen EE-bransjen med 30%, Norske Elektroleverandørers Landsforening (NEL) med 30%, IKT Norge med 30% og Abelia med 10%. Selskapets styreleder er advokat Bjørn Stordrange. Hans Løken er administrerende direktør i det nye selskapet, mens Thor Christian Wiik Svendsen er markeds- og informasjonssjef, Ole Viggo Svendsen er teknisk sjef, mens økonomi og administrasjon blir ivaretatt av økonomisjef Ole Strøm og administrasjonssekretær Turid Kibsgård. _______________________________________________________________________ For mer informasjon, vennligst kontakt: Hans Løken, administrerende direktør, tlf: 23 06 07 42, mob: 951 09 636 Thor Christian Wiik Svendsen, markeds- og informasjonssjef, tlf: 23 06 07 58, mob 957 45 325 Om Elretur Elretur er et selskap for informasjon, innsamling og behandling av kasserte elektriske og elektroniske produkter fra hele Norge. Bakgrunnen for ordningen er EE-forskriften som pålegger produsenter og importører ansvar for å ta miljøriktig hånd om kasserte produkter samt utnytte ressursene i disse. Se www.elretur.no for ytterligere informasjon. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=3236&lang=NO Det blir enklere og mer rasjonelt med ett selskap, sier administrerende direktør Hans Løken i Elretur, som utgjør det tidligere Hvitevareretur og Elektronikkretur.