Smarte påbygg i fokus på Elmia Lastbil 2014

De nordiske påbyggerne holder høyeste internasjonale standard. Takket være en stadig pågående dialog med transportfirmaene og den høye andelen av slike firmaer med bare én eller få biler, ligger de nordiske påbyggerne i toppklasse når det gjelder å utvikle og realisere nye og smarte kjøretøyideer. På årets Elmia Lastbil 20.-23. august kommer de smarte påbyggene til å få ekstra oppmerksomhet.

– De nordiske påbyggerne er svært dyktige. En av forklaringene er at transportnæringen har en struktur med mange transportfirmaer med bare én eller få biler. Kombinasjonen av småfirmaer og at vi er store og grisgrendte land, gjør at vi tvinges til å tenke ut og bygge fleksible og smarte kjøretøyer for å kunne utføre forskjellige typer arbeid med samme kjøretøy, sier Thomas Bergenklev, salgs- og markedssjef ved VBG Group Truck Equipment, internasjonal leverandør av koblingsutstyr til lastebiler med tunge tilhengere og med over 50 prosent av verdensmarkedet.

Alle firmaer som har et kjøretøy som det er svensk messepremiere for på Elmia Lastbil 2014, i monteren sin, inviteres til å presentere historien om hvordan kjøretøyet deres har blitt til. De får mulighet til å vise hvilke problemer påbygget løser, og hvordan kjøretøyet gjør det. De får også fortelle om prosessen bak og hvem som har deltatt i utviklingen av påbygget.

PLS Truck Bodies har lang erfaring med smarte påbygg for lukkede varevogner og andre påbygg. De siste årene har de blant annet presentert lukkede varevogner som kan åpnes langs hele siden for lettere lasting og lossing, lukkede varevogner med mulighet for å ha forskjellige tempererte soner, og andre med tak som kan heves og senkes. Nedfelt tak gjør det enkelt å kjøre inn under lave passasjer og garasjeporter – problemløsning og effektivisering i ett og samme påbygg.

– Vi lytter jo hele tiden til transportfirmaene, til hva de ønsker å gjøre enklere. Det er en pågående dialog, og jeg synes det er svært interessant og bra at resultatene av slike samarbeid blir vist fram på Elmia Lastbil, sier Claes Persson, salgssjef ved PLS.

– I dialogen med besøkende og deltakere på Nordic Trophy har det slått meg hvor utrolig stor interesse det er for de kreative løsningene som vises på messen. Mange mener at det bare er fantasien som setter grenser for hvilke kjøretøy som kan bygges. Teknikken finnes jo for de fleste typer kjøretøy, og derfor ønsker vi å gi de smarte påbyggene enda større oppmerksomhet på årets lastebilmesse, sier Marcus Haraldsson, prosjektleder for Elmia Lastbil.

For mer informasjon om Elmia Lastbil kontakt Marcus Haraldsson, prosjektleder for Elmia Lastbil, tlf: +46 36-15 22 02

For mer informasjon om VBG Group Truck Equipment kontakt salgs- og markedssjef Thomas Bergenklev, tlf: +46 705-27 76 00

For mer informasjon om PLS Truck Bodies kontakt salgssjef Claes Persson, tlf: +46 36-14 22 10