20 millioner kroner til klimavennlig fiskefôr

Enova gir 20 millioner kroner i støtte til energieffektivisering i samtlige av Skretting Norges fabrikkanlegg. - Når prosjektet er sluttført i løpet av 2014 er målsettingen at dagens gjennomsnittlige energiforbruk per produserte tonn fiskefôr er redusert med 100 kWh/tonn, forteller driftsdirektør Erlend Sødal i Skretting Norge.

- Dette er et stort og omfattende porteføljeprosjekt som synliggjør de store potensialene for energieffektivisering som ligger urealisert innenfor norsk industri, sier seniorrådgiver Boy Kåre Kristoffersen i Enova, som ønsker seg flere industrikunder som tør å tenke stort. Skretting Norge har fabrikker i Stavanger, Averøy og Stokmarknes. Selskapet er en del av det internasjonale fôrkonsernet Nutreco som til sammen leverer 1,3 millioner tonn fiskefôr årlig på det internasjonale markedet. - Skretting har stort fokus på miljø og klima, og ønsker å ha den mest klimavennlige fiskefôrproduksjonen i verden, understreker Sødal, som avslører at de med bakgrunn i erfaringene fra Norge skal etablere et globalt enøk-nettverk som vil involvere alle søsterselskapene internasjonalt.