3 millioner kroner til Møller BilEiendoms energieffektivisering

Enova støtter Møller BilEiendom (MBE) i et energieffektiviseringsprosjekt som omfatter 55 eiendommer på til sammen 240.000 m2. Støtten på 3 millioner kroner vil bidra til et redusert utslipp av CO2 på 189 tonn per år. - Bilbransjen har blitt stadig mer opptatt av CO2-utslipp fra biler. Det er fint å se at det også gjøres en innsats innen egne bygg, sier seniorrådgiver Jan Peter Amundal i Enova, som oppfordrer andre i bilbransjen til å sette i gang lignende prosjekter.

Gjennom en enkelt studie av energiforbruket for 2007 og 2008 fikk MBE avdekket potensialet for besparelser i bygningene som eies og leies av Møller-selskapene. Det ble besluttet å samle de forskjellige tiltakene i et stort prosjekt i regi av MBE på vegne av hele konsernet. Prosjektet er ikke bare forankret i konsernledelsen, men også i ledelsen hos den enkelte forhandler. - At Enova bidrar med støtte og som en kvalitetsreferanse for prosjektet, er spesielt viktig for at forhandlerne våre skal bli trygge på prosjektet, forteller eiendomsutvikler Marius Andresen i MBE, som understreker at prosjektet vil gi dobbel effekt, både som et ledd i MøllerGruppens miljøstrategi og som kostnadseffektivisering. Både myke og harde tiltak MBE har planer for å nå energimålet på 7,5 GWh/år gjennom det de kaller myke og harde tiltak. De myke tiltakene er holdningsskapende og organisatoriske tiltak. De harde tiltakene er tekniske tiltak som energioppfølgingssystem (EOS), SD-anlegg, automatikk for styring av lys/varme/kjøling/ventilasjon, utskiftning av vinduer/porter, mv. Prosjektet vil bli ferdig innen utgangen av 2012.