5,4 millioner til utvikling av billigere og sikrere vindmøller

Enova har gitt 5,4 millioner i støtte til et demonstrasjonsprosjekt som kan gjøre vindmøller betydelig billigere, enklere og mer driftsikre.

- Prosjektet er et viktig bidrag til kostnadsreduksjon for vindkraftutbygging og kan bidra til å utvikle markedet for fornybar kraftproduksjon i Norge på lang sikt, sier Kjell Olav Skjølsvik som er områdeleder for Ny Teknologi i Enova.

Enova har tildelt støtten til selskapet Chapdrive AS som springer ut fra det teknologiske forskningsmiljøet ved NTNU i Trondheim. De skal bygge et demonstrasjonsprosjekt for hydraulisk kraftoverføring i vindturbiner. Chapdrive erstatter dagens mekaniske girbokser slik at generatoren flyttes ned til vindmøllens fundament.

- Dette bidrar til betydelig vektreduksjon for tårnet og nancellekonstruksjonen, og skal også bidra til billigere, enklere og mer driftssikre vindmøller, sier Åsmund Furuseth som er daglig leder i selskapet.

Chapdrive eies av grunderne, Nortzone Ventures, Hafslund Ventures, StatoilHydro Venture og NTNU Technology Transfer.

Løsningen skal teste ut i fullskala gjennom selskapet VIVA AS på Valsneset i Midt-Norge.