Energikampen nominert til Emmy-pris

Enova, produsentselskapet Fabelaktiv og NRK er nominert til den prestisjefylte Emmy Kids Awards for barne-tv-programmet Energikampen. Programmet har engasjert tusenvis av barn og unge over hele landet til å lære mer om energi og klima. Nå står New York for tur.

- Vi er rett og slett nominert til tv-serienes Oscar, og det er vi utrolig stolte over. Internasjonal anerkjennelse til Enova for  vår evne til å formidle kunnskap om energi og klima betyr veldig mye. Vi er både spente og takknemlige for nominasjonen, sier markedsdirektør i Enova, Audhild Kvam.

9. februar går den prestisjefylte Emmy Kids Awards av stabelen i New York, med hele tre norske barne-tv programmer nominert. Et av programmene er Enova, Fabelaktiv og NRKs program Energikampen. Energikampen er nominert i klassen for beste underholdningsprogram for barn.

Vil hente prisen hjem til Norge

I Energikampen konkurrerer fem lag om hvem som kan mest om energi.  Programmet har blitt sendt på NRK Super, og det har engasjert barn og unge over hele landet  å lære mer om energi og klima. I neste uke reiser representanter fra Enova til New York for forhåpentligvis å hente den gjeve prisen hjem til Norge.

Enova har i flere år hatt en egen satsning for barn som heter Enova Regnmakerne. Regnmakerne sørger for at barn lærer mer om energiforbruk og fremtidens løsninger.

- Barna er morgendagens beslutningstakere og er våre viktigste samarbeidspartnere i en bærekraftig fremtid. Å få barn engasjert i klima- og energispørsmål er en viktig oppgave for oss. At Enova får en internasjonal utmerkelse er veldig gøy. Vi håper at Energikampen inspirerer andre land til å ta opp klimaspørsmål i barnas underholdning, sier Kvam.

Enova arrangerer også hvert år et arrangement hvor om lag 5.000 barn deltar. I tillegg står de bak Regnmakerskolen som er et undervisningsopplegg for lærere på 4. til 7. trinn innen naturfag. På nettstedet regnmakerne.no kan Regnmakere møtes for å dele tanker og ideer til hvordan få ned energiforbruket i Norge.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Audhild Kvam, Markedsdirektør  i Enova
E-post: audhild.kvam@enova.no