Enova fornyer og spisser satsing på bygg

Enova fornyer denne våren sin satsing rettet mot byggsektoren. Passivbygg-standard blir en sentral strategi i årene som kommer. Audhild Kvam fra Powel blir ny direktør for en reorganisert og styrket energibruksavdeling i Enova fra august.

- De siste månedene har vi arbeidet hardt med å fornye våre støtteprogrammer på byggområdet. Målet er nye programmer med tydeligere markedsfokus, som virker inspirerende i forhold til markedets forventninger, sier adm.dir. Nils Kristian Nakstad. Nye programmer De nye støtteprogrammene er utviklet i samspill med markedsaktører og rammesettere. Slik blir de nye Enova-programmene strukturert: 1. Forprosjektstøtte til prosjektering av passivhus 2. Nye bygninger og omfattende rehabilitering: a. Rådgivning ved bygging av passivhus b. Investeringsstøtte passivhusnivå c. Investeringsstøtte lavenerginivå 3. Eksisterende bygninger: a. Investeringsstøtte til definerte tiltak i bygget Lanseres 1. juni Enova mener det kan utløses et større antall prosjekter for mer effektiv energibruk i byggsektoren, når nye og detaljerte støtteprogram offentliggjøres 1. juni. 40 prosent av stasjonær energibruk i Norge er knyttet til bygg, og potensialet for reduksjon og omlegging er stort. Kvam ny avdelingsdirektør Audhild Kvam (41) tiltrer som ny avdelingsdirektør i Enova 1. august. Siviløkonomen Kvam kommer fra Powel AS i Trondheim, hvor hun i dag har ansvar for forretningsutvikling, internasjonalt salg, strategi og marketing. Tidligere har Kvam jobbet i Trondheim Energiverk Kraftsalg AS, Trondheim Energiverk AS og Malvik kommune. Kvam har i tillegg en rekke tillitsverv og er blant annet styreleder i NHO Trøndelag.