Enova-millioner til fjernvarme i Sandnessjøen

Enova gir 3,1 millioner kroner i støtte til utbygging av fjernvarmenettet i Sandnessjøen. Prosjektet kan bidra med å redusere de årlige CO2-utslippene med 1000 tonn.

Det er Sandnessjøen Fjernvarme AS som får tilskuddet fra Enova. Totalt skal det bygges drøyt to kilometer rørledning og arbeidet skal pågå frem mot 2016. 90 prosent av energien leveres fra varmepumpe, med støtte fra gass, elektrisitet og olje. - Enova har stort fokus på utviklingen av fjernvarme i Norge. Fortsatt er det slik at mange bygg har olje som oppvarmingskilde. Utbygging og videreutvikling av fjernvarme basert på fornybare energikilder er et viktig bidrag til å få ned CO2-utslippene. Samtidig styrkes også forsyningssikkerheten for energi, sier Helle Grønli områdeleder for varme i Enova. De siste åtte årene har Enova støttet utviklingen av varmebransjen med 2,6 milliarder kroner. Dette er tilskudd som i sin tur vil utløse investeringer tilsvarende 13,2 milliarder kroner og 5,2 TWh fornybar varme.