ENOVA–STØTTE TIL BIOENERGI I AREMARK

Norsk Bioenergi har fått tilsagn om drøyt 1,2 millioner kroner i støtte fra Enova til bygging av en ny energisentral som skal gi varme basert på bioenergi til kommunale bygg i Aremark.

En bygningsmasse på 11.000 kvadratmeter skal få bio-varme, og det er beregnet et energibehov på cirka 1,5 GWh per år, hvorav varmeleveransen fra biokjel (flis) planlegges til cirka 1,23 GWh. Det er etablert vannbåren varme i byggene. Oppvarming av rådhuset inngår ikke i prosjektet på grunn av avstanden til den nye energisentralen. Aremark kommune har inngått avtale med Norsk Bioenergi AS som varmeleverandør. Det er estimert prøvedrift av anlegget fra 1. november 2009 og ordinær drift fra årsskiftet 2009-2010. For ytterligere opplysninger: Senior kommunikasjonsrådgiver Arne Morten Lundhaug Johnsen – telefon 916 85896.