Enova tildeler 346,5 millioner til Midtfjellet vindkraftverk i Fitjar

Enova har vedtatt å bevilge 346,5 millioner kroner i investeringsstøtte til Midtfjellet Vindkraft i Fitjar kommune i Hordaland. Vindkraftverket skal etter planen produsere om lag 165 GWh. Dette er det fjerde vindkraftprosjektet som får støtte fra Enova i 2010.

- Enova er glad for å kunne støtte ytterligere et vindkraftprosjekt i Norge. Med dette bidrar vi til å styrke det norske vindkraftmarkedet i påvente av et sertifikatmarked, sier adm. direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Enova har med dette bidratt med om lag 1 milliard kroner til nye vindkraftprosjekt i 2010. Vindkraftverkene som har fått støtte i 2010 har en planlagt produksjon på 490 GWh. Totalt har Enova bidratt til utbygging av 2,1 TWh vind i perioden 2001 – 2010.

Vindkraftverk støttet av Enova i 2010:

Prosjekt Søker/selskap Kontraktsfestet GWh Støttebeløp NOK Beliggenhet
Lista vindkraftverk   Norsk Miljø Energi Sør AS 206,6 388 000 000 Farsund kommune i Vest-Agder
Ytre Vikna vindkraftverk   NTE Energi AS 110,1 228 000 000 Vikna kommune i Nord-Trøndelag
Havøygavlen vindkraftverk Statoil ASA 8,2 15 500 000 Måsøy kommune i Finnmark
Midtfjellet vindkraftverk Midtfjellet Vindkraft AS 165,8 346 500 000 Fitjar kommune i Hordaland
SUM:     490,7  978 000 000

Kontaktpersoner:

Kommunikasjonsdirektør Bård Bjerkaker, Enova SF, Tel. 900 67 007

Administrerende direktør Nils Kristian Nakstad, Enova SF, Tel. 906 04 334

Statsforetaket Enova eies av Olje- og energidepartementet og er etablert for å fremme en klimavennlig omlegging av energibruk og energiproduksjon i Norge. Målet er at det skal bli enklere for husholdninger, næringsliv og offentlige virksomheter å velge enkle, energieffektive og klimavennlige løsninger. For mer informasjon og gratis råd om energiomlegging, se www.enova.no eller ring Enova Svarer på tlf. 800 49 003