GK NORGE AS signerer prosjektstøtteavtale med Enova

GK og Enova signerte i dag en prosjektstøtteavtale for energieffektivisering i bygg på 14,5 millioner kroner. Støttebeløpet skal utløse prosjekter innen energieffektivisering for over 250 millioner kroner. Avtalen vil blant annet gjøre at GK vil øke fokuset på klimavennlige tekniske løsninger i møtet med sine kunder.

Målet med avtalen er å redusere energibehovet i nye bygg og i rehabiliteringsprosjekter med 41,5 GWh/år i perioden fra 2007 – 2012. Avtalen vil gjøre det enklere for GKs kunder å få økonomisk støtte til prosjekter for energieffektivisering og omfatter også tiltak innenfor styringssystemer og varmegjenvinningsløsninger i tekniske anlegg.

- Med denne prosjektstøtteavtalen har vi mulighet til å presentere tiltak overfor våre kunder som lettere motiverer til bærekraftige investeringer. GK arbeider aktivt med energieffektivisering, energiøkonomisering og energiomlegging i bygg så denne avtalen er en vinn-vinn situasjon for våre kunder, for GK og for miljøet, sier adm. direktør Jan Kinserdal i GK Norge.

GK jobber med tekniske løsninger i nye og eksisterende bygninger med fokus på inneklima. Selskapet jobber innen fagområdene ventilasjon, kjøling, byggautomasjon, væskebårne anlegg, energi og renromsteknikk. GK er etablert i Norge, Sverige og Danmark, og hadde i 2007 en omsetning på 2 milliarder kroner.

- Tekniske entreprenører, sammen med byggherrene, er de som i størst grad påvirker valg og kvalitet på tekniske installasjoner i næringsbygg. Denne samarbeidsavtalen med GK Norge er derfor et viktig tiltak for å bidra til en mer klimavennlig utvikling i byggsektoren, sier Viseadm. Direktør Fridtjof Unander i Enova.