Grønn varme på Ringebufjellet

Med over 900 000 kroner i støtte fra Enova skal Friisvegen Turistsenter Måsåplassen legge om til biobrensel-fyring.

Tømmer fra egen skog skal kuttes til flis og brennes i et moderne fyringsanlegg, som skal levere varmt vann til hele turistsenteret. Familien Bjørge har drevet det tradisjonsrike overnattingsstedet ved Måsåtjernet på Ringebufjellet siden 1968. Anlegget består i dag av en rekke hytter, kafé, kurs-/selskapslokaler, butikk og privathus. Bygningsmassen varmes i dag med en kombinasjon av oljefyring og panelovner. Med støtte fra Enova skal innehaverne bytte ut oljekjelen med nytt flisfyringsanlegg, legge rør til hytter som i dag varmes med panelovner, og erstatte disse med radiatorer. Enova tar rundt 40 prosent av kostnadene. Turistsenteret søkte Enova om støtte via program for konvertering av varmeanlegg i bygg fra elektrisk til vannbåren varme. Gjennom dette programmet gir Enova støtte til byggeiere som ønsker å konvertere fra varmeanlegg basert på direkte elektrisitet til vannbåren varme basert på fornybare energikilder eller fjernvarme.