Kommunene vil bli grønnere

- Kommunene viser stor vilje til å sette i gang nye, konkrete energi- og klimatiltak, sier adm. direktør Nils Kristian Nakstad i Enova. Enova og KS har gått sammen om å synliggjøre status for kommunenes klima- og energiplanarbeid i en ny og omfattende nettportal. Portalen er blant virkemidlene som skal stimulere til nye energi- og klimatiltak i kommunene. - Gjennom de siste årene har Enova intensivert arbeidet mot kommunesektoren, og opplevd en svært positiv respons, sier Nakstad. Med helt ferske tall i hånda kan han vise til at hele 290 av til sammen 430 kommuner nå har søkt Enova om økonomisk støtte til å få utarbeidet klima- og energiplaner, som tidligere kommunal- og regionalminister Åslaug Haga sterkt ivret for. - Dette betyr at det store flertallet av kommunene nå ser at det ligger en stor gevinst i det å planlegge for ei bærekraftig framtid, fastslår Enova-lederen. Sammen med KS har Enova i lang tid drevet godt, gammeldags opplysningsarbeid mot kommunene for å gi dem kunnskap om hvordan jobben kan gjøres best mulig: Det er laget nye veiledere og arrangert landsomfattende seminarserier samtidig som det økonomiske støtteregimet er videreutviklet. Rådgiverne i Enova og KS har ikke minst også hatt direkte dialog med flere hundre kommuneansatte og kommunepolitikere. - Vi håper den nye nettportalen kan hjelpe samtlige norske kommuner til å skaffe til veie en energi- og klimaplan, før en slik plan kommer som et lovpålegg fra myndighetene. Det bør være i alles interesse å ligge i forkant av utviklingen, sier Nakstad. Prosjektleder Kjetil Bjørklund i KS fastslår at støtten fra Enova har bidratt sterkt til oppsvinget i kommunenes klimaplanarbeid. - Med den nye nettportalen vil det nå også kunne bli enklere å utveksle erfaringer fra kommune til kommune og lære av dem som er kommet lengst i klimaarbeidet. Vi tror dette vil inspirere til videre innsats, sier han. Sjekk status for din eller andre kommuner på www.norskeklimakommuner.no