Kraftpakke til norske skoler

Denne uken får alle ungdomsskoler og videregående skoler i landet tilsendt en nyttårsgave proppfull av energi. Filmserien Kraftskolen 2.0 med Ole André Sivertsen som programleder distribueres på dvd til skolene slik at elevene kan bli eksperter på energispørsmål.

Hva bestemmer strømprisene? Hvordan virker en varmepumpe? Hvorfor bygges det ikke flere gasskraftverk i Norge? Hvordan påvirker energibruken vår klimaet? Hvilke energikilder blir viktige i fremtiden?

Alle disse spørsmålene og mange flere besvares i de totalt 20 kortfilmene som utgjør filmserien Kraftskolen 2.0. Filmene er et samarbeid mellom Enova, Naturfagsenteret og Statkraft og er laget av produksjonsselskapet Snöball Film. For de som ønsker å se filmene på Internett, så er hele serien fritt tilgjengelig på www.kraftskolen.no .

Ole André Sivertsen, velkjent formidler av naturvitenskap, er programleder i filmene. Han beskriver energisituasjonen i Norge, forklarer hvordan et atomkraftverk fungerer, tar oss med til kullgruver i Sør-Afrika, kullkraftverk i Tyskland, jordvarmeanlegg på Island, bølgekraftverk i Portugal og inn i fremtidens fusjonsreaktor.

For mer informasjon, kan disse kontaktes:

Bjørnar Olsen, Statkraft
bjornar.olsen@statkraft.com