– Mulighetene har aldri vært bedre

I dag samles næringslivet for å diskutere fremtidsrettede energi- og klimaløsninger. Enova er vertskap for den fulltegnede Enovakonferansen ”Det Grønne Gullet” i Trondheim.

– For norsk industri har mulighetene til å redusere klimautslippene og oppnå en forsterket posisjon internasjonalt aldri vært bedre. Gode virkemidler for utslippsreduksjoner og energieffektivisering i industrien er på plass. Nå ligger det til rette for en videre positiv utvikling, sier administrerende direktør i Enova, Nils Kristian Nakstad.

Grønt gull

Enovakonferansen "Det Grønne Gullet" setter fokus på utvikling og innføring av ny energi- og klimateknologi i industri-, bygg- og energimarkedene.

– Verdens energibehov representerer mulighetenes marked for innovatører og investorer. Vi skal vise løsningene og mulighetene, sier Nakstad.

Til konferansen kommer flere industriaktører, både fra store konsern og mindre bedrifter.

– Vi kjenner norske industriaktører som offensive og fremtidsrettet, og Enova vil gjerne bidra til at industrien nå investerer ytterligere i energi- og teknologiløsninger for energiomlegging, sier Nakstad.

Langsiktig tenkning

En av de sentrale foredragsholderne er partner og investor Anup Jacob fra Virgin Green Fund, et selskap i Virgin-gruppen grunnlagt av Richard Branson. Jacob skal fortelle om internasjonale makrotrender og om markedspotensialer innen fornybar energi og effektivisering.

Uro i finansmarkedene og forhandlinger om internasjonale klimaavtaler vil fortsette i årene framover.

- Energiomlegging og teknologiutvikling vil fortsette parallelt med dette. Vinnerne i markedene vil være innovatører som tenker langsiktig, mener Nakstad.

Med 650 påmeldte blir konferansen den største til nå for Enova.

– Vi er svært glad for den gode responsen på konferansen. Vi gleder oss til å møte alle markedsaktørene i Trondheim, avslutter Nils Kristian Nakstad.

Kontaktpersoner:

Adm. Dir. Nils Kristian Nakstad, tel. 906 04 334