ESET Mobile Security er nå tilgjengelig på Android Market

Det dukker stadig opp nye sårbarheter – ikke minst også for de stadig mer avanserte smarttelefonene. Likevel tror mange fremdeles at det ikke er nødvending å sikre seg med antivirus- og sikkerhetsløsninger. Det stemmer ikke. En av de største sikkerhetstruslene i dag er nettopp smarttelefonen og lesebrettet. For å imøtekomme detet behovet tilbyr nå Googles Android Market ESET Mobile Security for Android (beta) som kostnadsfri nedlasting. Det har aldri vært enklere å sikre mobilen eller lesebrettet.

ESETs nye sikkerhetsløsning for smarttelefoner med Android-operativsystem ble i dag gjort tilgjengelig for kostnadsfri nedlasting på Android Markets. Det skjer kort tid etter at løsningen ble gjort tilgjengelig fra ESET. Sikkerhetsløsningen ESET Mobile Security for Android Beta er spesielt utviklet for å gi en komplett beskyttelse av smarttelefonen, for både privatbrukere og for bruk i virksomheter.

– De siste årenes utvikling innen smarttelefoner gjør at norske virksomheter er nødt til å tenke nytt når det kommer til sikkerhet på enhetene som integreres i IT-infrastrukturen. Det handler om å både sikre smarttelefonene som sådan, i tillegg til å tenke sikkerhet rundt smarttelefonene ettersom svært mange bruker disse til å få tilgang til, lagre og sende sensitiv informasjon både internt og eksternt i jobbsammenheng, sier Christian Teien Sørensen, Norgessjef i Eurosecure, som representerer ESETs antivirus- og sikkerhetsløsninger i Norge og Norden.

I følge ferske undersøkelser fra analyseselskapet Gartner ble det i 2010 solgt mer enn 297 millioner smarttelefoner på verdensbasis. Dette innebærer en vekst på hele 72 prosent siden 2009. Operativsystemet Android står alene for 22,7 prosent av denne totalen, og salget øker stadig.

– Etter hvert som Androidbaserte smarttelefoner og lesebrett er blitt mer og mer populære, er det flere og flere som benytter dem for lagring av og tilgang til sensitiv informasjon - i mange tilfeller uten at de er klar over risikoen det medfører. I tillegg deles i stadig større grad personlig informasjon over trådløse nettverk. Filer, eposter samt SMS og MMS må derfor ha en høy grad av sikkerhetsbeskyttelse for å hindre misbruk eller at informasjonen faller i gale hender. ESET Mobile Security er vårt tilsvar til den stadig økende sikkerhetstrusselen tilknyttet bruken av mobile enheter, sier Christian Teien Sørensen, og fortsetter;

– Det er svært interessant å observere at ESET Mobile Security for Android Beta er plukket opp av Google, og allerede tatt inn for distribusjon på Android Market. Det er faktisk en rimelig bemerkelsesverdig begivenhet, og understreker viktigheten av å sørge for tilstrekkelig god sikkerhet - også på de mobile enhetene.

Smarttelefonen er blitt ett av mange forretningsfolks og virksomheters mest brukte og viktigste verktøy. Med virksomhetsinterne dokumenter, personlige opplysninger og annen sensitiv informasjon er den blitt et mareritt å miste, eller blir utsatt for angrep av skadelig kode. Dermed utgjør smarttelefonen en sikkerhetsrisiko for alle som integrerer dem i virksomheten. Med sin anerkjente og prisbelønnede teknologi har ESET utviklet sikkerhetsløsninger spesielt tilpasset smarttelefoner for både privat- og virksomhetsbruk med Android-operativsystem, samt for smarttelefoner med Symbian- og Windows Mobile-operativsystem.

Mange er flinke til å installere og oppdatere antivirus på datamaskinen, mens færre tenker over at mye av den samme type informasjon er lagret på mobiltelefonen. Man synkroniserer telefonen med datamaskinen og laster ukritisk ned ulike applikasjoner på den. Det er naivt å tro at kriminelle ikke benytter seg av disse mulighetene så fort det finnes svakheter i infrastrukturen og alle porter så å si er åpne. Så tenk igjen, hvis du ikke tror det, avslutter Christian Teien Sørensen.

Nøkkelfunksjoner for ESET Mobile Security for Android Beta:

Unik oppførselsbasert deteksjon
Gir advarsel om all mistenkelig aktivitet på smarttelefonen. Alle applikasjoner, filer, mapper og SD-minnekort blir kontinuerlig skannet for fremvoksende trusler, inkludert skjulte filer og prosesser.

SMS/MMS antispam
Tillater brukere å definere troverdige kontakter via redigerbar svart- eller hvitlisting, i tillegg til å blokkere meldinger fra ukjente numre.

Avskjæring av samtaler
Denne funksjonen blokkere uønskede samtaler i begge retninger - innkommende og utgående. Dette er et kraftig verktøy spesielt verdifullt for å kontrollere kostnadene ved bruk av telefonen.

Sikkerhetsrevisjon med innebygget oppgavebehandling
Gir informasjon om alle vitale funksjoner, inkludert batteritid, tilgjengelig lagringsplass, pågående prosesser, bluetooth og enhetens synlighet i omkringliggende nettverk.

Frisk, nytt brukergrensesnitt
Skreddersydd grafikk og utforming for en bedre Android-opplevelse.

Nøkkelfordeler med ESET Mobile Security for Android Beta:

Antityveri-system.
Flere lag med sikkerhet tillater at brukeren kan holde svært god kontroll på informasjonen lagret på smartelefonen, i tilfelle den skulle bli stjålet eller mistet.

GPS-lokalisering.
Lokaliserer stjålne eller mistede telefoner ved en fjernkontrollert kommando.

Fjernlåsing.
Fjernblokkerer smarttelefonen for å forhindre uautorisert tilgang til informasjon lagret på telefonen.

Fjernsletting.
Fjernsletter all lagret informasjon på smarttelefonen, inkludert kontakter, meldinger og minnekort ved en enkel SMS-kommando.

Beskyttelse ved avinnstallering.
Sikrer smarttelefonen mot uautorisert avinnstallering av ESET Mobile Security

For mer informasjon om ESETs antivirus- og sikkerhetsløsninger, se http://www.esetnorway.com/

Om ESET:

ESET ble etablert i 1992, og er i dag en ledende utvikler av sikkerhetsløsninger for både bedrifts- og privatmarkedet. Som markedsleder innen såkalt proaktiv detektering av skadelig kode har ESET NOD32 Antivirus verdensrekord i antall Virus Bulletin VB100 Awards ved å aldri gå glipp av en såkalt In-the-wild-orm eller virus (siden oppstart av testingen i 1998).

Om Eurosecure:

Eurosecure er nordisk representant og innehar eneretten på distribusjon av ESETs sikkerhetsprodukter i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og Færeøyene. Selskapet er en del av Scandinavian Security Service AB.