ESET vokser raskest innen sikkerhetsløsninger

ESET er, i følge rapporten "Market Share: Security Software Worldwide, 2010", den raskest voksende leverandøren av antivirus- og sikkerhetsløsninger innen forbrukersegmentet på det globale markedet. ESET opplevde i 2010 meget sterke veksttall, med en salgsøkning på hele 51,1 prosent. Tallene viser tydelig at ESET har etablert seg med et solid fotfeste i toppsjiktet i den internasjonale antivirus- og sikkerhetsløsningsbransjen. Samtidig oppleves det sterk økende etterspørsel i Norge.

– Det er interessant å se at ESET faktisk er den raskest voksende antivirus- og sikkerhetsleverandøren i verden i følge anerkjente Gartner. Det er en utvikling vi også kjenner igjen her i Norge, da vi registrerer en økende etterspørsel etter ESETs løsninger. ESET har lenge vært svært populært blant de mest IT-kyndige både i privat- og bedriftsmarkedet, og nå ser vi økende interesse fra flere grupper, deriblant eksempelvis privatpersoner og spillentusiaster, som verdsetter ESETs spesielle sikkerhetsløsning for fullskjermapplikasjoner (gaming mode). En forklaring er trolig også at ESET tilbyr antivirus- og sikkerhetsløsninger for alle de vanlige plattformene, med integrerte løsninger for de fleste mobile enheter, i kombinasjon med programvarens svært lave systemfotavtrykk, sier Christian Teien Sørensen, Norgessjef i Eurosecure, som representerer ESET i Norge og Norden.

ESET har etablert seg som en sterk aktør innen antivirus- og sikkerhetsløsninger på det globale markedet. Også i Norge er trenden tydelig, med stadig økende etterspørsel etter løsningene ESET tilbyr innen sikkerhet for PC, Mac og smarttelefoner til både privat- og bedriftsmarkedet. Det er spesielt tydelig i bedriftsmarkedet, da stadig flere virksomheter ser behovet for helhetlige sikkerhetsløsninger, som krever lite ressurser og administrasjon.

– Markedet for antivirusselskaper er veldig hett, og konkurransen er intensiv. I tillegg har det de siste årene skjedd teknologiske paradigmeskifter, blant annet relatert til ny nettskyteknologi. For sikkerhetsleverandørene betyr det at produktene hele tiden må forbedres og tilpasses det stadig skiftende trusselbildet, og samtidig også tilpasses den hurtige utbredelsen av ulike mobile enheter som etterhvert også utgjør en økende sikkerhetsrisiko. Sett i lys av disse omstendighetene er vi svært fornøyd med å observere at ESET øker markedsandelene betydelig både globalt og lokalt, sier Anders Nilsson, teknisk sjef i Eurosecure Norden.

ESET har siden oppstarten i 1992 fokusert på å utvikle programvare som krever så lite ressurser som mulig, og dermed også avgir et svært lite systemfotavtrykk. Dette har gjort de ulike ressursgjerrige sikkerhetsløsningene veldig populære. At ESET i tillegg utvikler antivirus- og sikkerhetsløsninger for de aller fleste og største operativsystemene, også for smarttelefoner, gjør at virksomhetskunder kan oppnå helhetlige og moderne sikkerhetsløsninger i komplekse og heterogene IT-infrastrukturer.

– ESET kommer ikke til å hvile på laurbærene selv om veksten har vært god til nå. Programvaren og sikkerhetsløsningene vil fortsatt videreutvikles og forbedres, ettersom nye mål og metoder for nettkriminalitet har vokst i takt med et voksende marked for blant annet smarttelefoner og nettbrett. Det er på den arenaen det neste slaget vil stå, sier Christian Teien Sørensen, og avslutter;

– Veksten av ESETs løsninger i det globale forbrukermarkedet kommer takket være de prisbelønnede sikkerhetsprogrammene ESET NOD32 Antivirus, ESET Smart Security og ESET Cybersecurity for Mac, selskapets siste antivirus- og sikkerhetsløsning for Mac OS X.

Gartner-rapporten finnes her: http://www.gartner.com/DisplayDocument?id=1611815

Anders Nilsson, nordisk sikkerhetsekspert i Eurosecure
Telefon: + 46 303-21 11 10
Mobil: + 46 70-611 10 52
Epost:
anders@eurosecure.com

For mer informasjon om ESETs antivirus- og sikkerhetsløsninger, se http://www.esetnorway.com/

Om ESET:

ESET ble etablert i 1992, og er i dag en ledende utvikler av sikkerhetsløsninger for både bedrifts- og privatmarkedet. Som markedsleder innen såkalt proaktiv detektering av skadelig kode har ESET NOD32 Antivirus verdensrekord i antall Virus Bulletin VB100 Awards ved å aldri gå glipp av en såkalt In-the-wild-orm eller virus (siden oppstart av testingen i 1998). ESET er rangert som et av de raskest voksende teknologiselskapene i EMEA-regionen av Deloittes Technology Fast 500.

Om Eurosecure:

Eurosecure er nordisk representant og innehar eneretten på distribusjon av ESETs sikkerhetsprodukter i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og Færeøyene. Selskapet er en del av Scandinavian Security Service AB. For mer informasjons, besøk gjerne www.eurosecure.no