Valentine's-truslene svindler både deg og dine kjære

Valentine's Day er årets største merkedag for de som ønsker å formidle sin kjærlighet til andre. Det er også en av årets største merkedager for kriminelle som ønsker å utnytte dette til sin fordel. Får du en kjærlig oppmerksomhet på Valentine's Day fra noen du ikke kjenner, så er sannsynligheten stor for at det kan være et svindelforsøk. Selv om vi ikke ønsker å ta fra deg den pirrende gleden ved å oppleve at noen der ute gjerne vil benytte akkurat denne dagen til å få din oppmerksomhet, er merkedager som dette er typiske svindeldager med mange utspekulerte trusler.

– De siste årene har vist en markant økning i svindler på nettet, spesielt i sosiale kanaler, der delingskulturen bidrar til å spre svindlene utover i nettverkene. Vi ser også at de som står bak svindler og angrep gjerne benytter seg av momentet rundt merkedager, slik som Halloween og Valentine's Day, nettopp for å utnytte folks iboende nysgjerrighet. Truslene varierer fra merkedag til merkedag, men metoden og formålet er stort sett det samme, sier Christian Teien Sørensen, Norgessjef i Eurosecure, som representerer ESET i Norge og Norden, og utdyper;

– I forbindelse med Valentine's Day er det spesielt en type trussel som er mer utbredt enn andre, nemlig i forbindelse med deling av lenker på epost og i sosiale medier, som tilsynelatende viser til romantiske e-kort, dikt, sanger, videoer eller liknende. Ikke bare er det en nedtur når man klikker på en lenke, og oppdager at ens hemmelige beundrer likevel ikke eksisterer. Det er nok en enda større nedtur når man oppdager at det man trodde var en kjærlighetserklæring faktisk er en utspekulert svindel, og man står i fare for å miste verdifull, sensitiv informasjon til skurkene bak svindelen, i tillegg til å også bidra til å spre svindelen videre.

Større fare rundt merkedager

Rundt de årlige merkedagene, som Valentine's Day, dukker det uten unntak opp ulike nettrusler og -svindler på populære nettsteder og -tjenester. Det forventes en eksplosjon av slike trusler også rundt Valentine's Day i år, noe som gjør det nødvendig å være varsom på hva man gjør på nettet, og hvordan vår nettaktivitet også kan utgjøre et faremoment for omgivelsene våre. Samtidig er det helt avgjørende å ha en helhetlig tankegang rundt sikkerhet, da vi i økende grad bruker en rekke ulike enheter som smarttelefoner, nettbrett og laptoper i den daglige kommunikasjonen og samhandlingen med de rundt oss – både på jobb og privat.

– Ved å følge slike lenker er faren stor for at trusler i form av eksempelvis trojanere automatisk installeres på maskinen. Disse er ofte laget for å videresende brukeren til nettsider som er svært like nettsider man kjenner fra før, for eksempel nettbanken, men som faktisk er såkalte phishing-sider. Er man ikke oppmerksom på truslene som lurer, står man i fare for å bli lurt til å oppgi sensitive bankopplysninger, noe folkene bak phishing-siden snapper opp fortløpende for deretter å misbruke, sier Aleksander Majkus, som er salgs- og markedsansvarlig for Eurosecure i Norge, og fortsetter;

– Det siste året har det vært en voldsom endring i trusselbildet, der en rekke ulike trojanere har infiltrert både populære banknettsteder og Facebook – verden største sosiale nettverk. Økningen av disse truslene er drastisk, og skadeomfanget for den som blir angrepet er potensielt svært stort. Dette er samme type trusler som også pleier å øke i omfang rundt anledninger som Valentine's Day, nettopp fordi mange ønsker å vie noen de er glad i litt ekstra oppmerksomhet. Dessverre er mange for naive når de eksempelvis åpner Valentine's-hilsener på epost eller i sosiale kanaler, som viser seg å være en orm eller et virus. I mange tilfeller ender dessverre intensjonen om positiv oppmerksomhet opp å få et negativt fortegn.

Beskytt din kjære mot Valentine's-trusler

All ære til tradisjonelle kjærlighetserklæringer – men ekte kjærlighet viser du best ved å beskytte den du er aller mest glad i mot skjulte farer og trusler. ESET og Eurosecure gir deg og din utkårede en sikker hverdag i forbindelse med Valentine's Day 14. februar, med den beste sikkerhetsløsningen for deg og din kjære.

– Vi ønsker å tilby våre kunder de best sikkerhetsløsningene i markedet, tilpasset deres behov og plattformer. Å gi sikkerhet og trygghet til sin utvalgte må være den utlimate kjærlighetserklæringen etter vår mening, sier Christian Teien Sørensen, og fortsetter;

– Det er ikke for sent å beskytte seg mot årets ventede Valentine's Day-trusler. Med sikkerhetspakker fra ESET, for både PC, Mac og mobile enheter, kan du beskytte både deg selv og dine aller nærmeste – mot Valentine's-trusler i dag og alle andre trusler i fremtiden, avslutter Christian Teien Sørensen i Eurosecure.

Epost: christian@eurosecure.com

Aleksander Majkus, salgs- og markedsansvarlig Eurosecure
Epost: aleksander@eurosecure.com

For mer informasjon om ESETs antivirus- og sikkerhetsløsninger, se http://www.esetnorway.com/

Om Eurosecure
Eurosecure er nordisk representant og innehar eneretten på distribusjon av ESETs sikkerhetsprodukter i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og Færøyene. Selskapet er en del av Scandinavian Security Service AB.

Om ESET
ESET ble etablert i 1992, og er i dag en ledende utvikler av sikkerhetsløsninger for både bedrifts- og privatmarkedet. Som markedsleder innen såkalt proaktiv detektering av skadelig kode har ESET NOD32 Antivirus verdensrekord i antall Virus Bulletin VB100 Awards ved å aldri gå glipp av en såkalt In-the-wild-orm eller virus (siden oppstart av testingen i 1998).

Om ESET Live Grid
Live Grid er ESETs nettskybaserte system for registrering av skadelig kode. Dette gjøres ved at systemet analyserer data fra brukerne av ESETs løsninger på verdensbasis. Den kontinuerlige strømmen av informasjon gir spesialistene ved ESET Virus Lab et sanntidsbilde av de globale infiltrasjonenes natur og omfang. Nøysom analyse av truslene, angrepsvektorer og -mønstre sørger for at ESET leverer nøyaktig og oppdatert heuristikk og signaturoppdateringer - for å beskytte sine kunder mot morgendagens trusler.