Sønnaks praktiske batteritips gjør fritidskjøretøyet klart til sesongstart og sikrer en fantastisk første vårtur

Report this content

Nå er våren snart her, og det er tid for å starte opp motorsykkelen og båten igjen etter vinteren. Her får du praktiske tips fra Exide Technologies (Sønnak) – en global leverandør og produsent av batterier til blant annet båter, bobiler, campingvogner og motorsykler. Med disse rådene vedlikeholder og klargjør du batteriet til sesongstart og får garantert en fantastisk førstetur når våren kommer.

– Batterier til fritidskjøretøy er ofte litt ekstra utsatte, men med bare litt enkel vedlikehold, slipper du bekymringer før sesongstart, sier Viktor Ekermo, Product Manager i Exide Technologies i Norden.

Batterier til fritidskjøretøy som står i opplag gjennom vinteren, kan selvutlades eller skades på andre måter om de ikke får det vedlikeholdet de trenger. Og det kan føre til oppstartsproblemer.

– Det lønner seg alltid å kontrollere batteriet en ekstra gang. Da slipper du unødvendige problemer når det er tid for vårens første tur med motorsykkelen eller båten. Og om du er ute i god tid med sjekken, slipper du å bekymre deg for at motoren ikke skal starte når båten er ferdig pakket og dere er klare for tur, sier Viktor Ekermo.

Sønnaks batteritips til sesongstart:

• Undersøk om batteriet har noen synlige skader. Om batteriet er utladet, kan en sulfatering føre til at polene er oksidert, og i verste fall kan batteriet ha fryst i stykker og syre ha lekket ut.
  • Kontroller at batteriet er fulladet før montering. Det gjør du lettest med en batteritester som viser om batteriet trenger lading eller om det er på tide å investere i et nytt.
  • Kjøp en god lader som er tilpasset batteriet ditt og har innebygd temperaturkompensering.
  • Rengjør batteriet med en fuktig klut, og smør inn polene med fett for å beskytte dem mot oksidering.
  • På batterier som kan åpnes, bør du sjekke syrenivået og fylle på med batterivann ved behov.
  • Last ned vår sms-tjeneste fra http://sonnak.com/sms-service/#sms-service-apply for å bli varslet når batteriet trenger lading.

Fakta: Et marinebatteri eller fritidsbatteri har normalt en levetid på flere år, forutsatt at det behandles på riktig måte. Alle batterier har en viss selvutlading, noe som fører til at hvilespenningen synker. Ett fulladet batteri har cirka 12,7 V, og for å unngå skader bør det lades når hvilespenningen har sunket til 12,4 V. Om batteriet ikke holdes fulladet, kan det bli sulfatert, noe som reduserer batterikapasiteten. Ytelsen reduseres også om batteriet utsettes for ekstreme temperaturer.

Exide Technologies er en av verdens største produsenter av batterier og tilbehør til kjøretøybransjen. I Norge selges produkter også under varemerket Sønnak. Exides batterier og ladere fås kjøpt hos forhandlere av blybatterier til kjøretøy.

Trenger du mer informasjon, kan du kontakte:
Viktor Ekermo, Product Manager i Exide Technologies Nordic/OE Project Manager EU,
tlf.: +46 (0)706-37 58 75, e-post: viktor.ekermo@eu.exide.com

Tor Enlid, Marketing Manager i Exide Technologies Nordic,
tlf.: +46 (0)706- 37 07 63, e-post: tor.enlid@eu.exide.com   www.sonnak.no

Exide Technologies (www.exide.com) er en global leverandør av løsninger for lagring av elektrisk energi – batterier med tilhørende utstyr og tjenester – til transportbransjen og industrivirksomheter. Exide har nærmere 130 års bransjeerfaring fra mer enn 80 land, og selskapet produserer og gjenvinner et bredt utvalg av produkter, inkludert batterier til alle typer kjøretøy.