Farstad Shipping ASA – Levering og langsiktig finansiering

Farstad Shipping ASA har onsdag 8. mars tatt levering av subsea-/IMR fartøyet Far Superior (Vard Design 3 17) fra Vard Group AS.

Skipet er bygget ved Vard Vung Tau i Vietnam og går inn på en rammeavtale med TechnipFMC Norge AS med en fast periode på 5 år og med opsjoner på ytterligere 5 år, jfr. pressemelding av 12. desember 2014.

Far Superior er spesielt tilpasset TechnipFMC Norge sine operasjoner innen lett konstruksjonsarbeid og IMR tjenester ned til 3000 meter vanndybde, har en største lengde på 98,1 m, en bredde på 21,5 meter og et dekksareal på 875 m². Skipet er utrustet med en AHC offshore kran med løftekapasitet 150 tonn. Det er installert 2 stk Work ROV (Remote Operating Vehicles) fra Oceaneering og skipet er arrangert med en innredning for 85 personer.

Skipet er finansiert med et langsiktig lån på NOK 300 mill. fra Eksportkreditt Norge, med garantier fra Danske Bank (agent), DNB, GIEK, Sparebanken Møre og Swedbank.

CEO Karl-Johan Bakken – tel. +47 901 05 697

CFO Olav Haugland – tel. +47 915 41 809

Farstad Shipping har i dag en flåte på 56 skip (27 AHTS, 22 PSV og 7 SUBSEA). Selskapets aktiviteter drives fra Ålesund, Melbourne, Perth, Singapore, Macaé og Rio de Janeiro. Samlet antall ansatte på land og sjø er 1.500. Selskapets strategi er å være en langsiktig og betydelig leverandør av store, moderne offshore servicefartøyer til oljeindustrien internasjonalt.