Ny bredbåndsallianse i Danmark øker konkurransen i bolig- og antenneforeninger og i el-selskapenes fibernet

Report this content

FastTV.net A/S får tilført ny kapital av det svenske moderselskapet og bredbåndsselskapet A+, som hermed blir medeier av FastTV A/S. Alliansen setter ytterligere trykk på konkurransen om bredbånds- og TV-kundene i Danmark.

Alliansen mellom FastTV og A+, som er Danmarks 5. største bredbåndsselskap, betyr, at det har blitt skapt et nytt alternativ til de øvrige bredbånds- og TV-operatører. FastTV og A+ når tilsammen ut til et større marknad med flere services: A+ kan til antenne- og boligforeningsmarkedet tilby TV fra FastTV foruten leveranse av Internett og telefoni. Foruten IPTV kan FastTV, til kundene på energiselskapenes fibernett, tilby Internett og telefoni under produktnavnene FastNet og FastPhone. Fritt TV-valg i antenne- og boligforeningene For A+ betyr avtalen, at man nå kan tilby TV-løsningene fra FastTV til de bolig- og antenneforeninger, som i dag har coaxiale (analoge) fellesantennenettverk, med mulighet for utvidelse til IPTV løsninger. For A+ er det viktig å kunne tilgodese foreningenes bestemmelsesrett, også når det gjelder avstemningene om TV-innholdet på nettene. - For A+ er den nye avtalen med FastTV en naturlig del av en fortsatt positiv utvikling. Vi har i et stykke tid oplevd en stigende etterspørsel fra medlemsforeningene etter et alternativ til TV-leveransene fra bransjens gamle aktører, og ikke minnst et ønske om å kunne tilgodese lokale ønsker til TV-pakkenes innhold. Derfor er det meget positivt, at vi nå kan tilby FastTV adgang til å levere TV-kanaler til foreningene via våres backbone og fibernett. På den måten kompletterer vi våre services til også værende et triple-play i foreningene, sier Henrik Lind, administrerende direktør i A+. A+ konsernen fikk sitt utspring i 2000 med selskapet Arrowhead (nå A+ Arrownet) med ganske få ansatte til i 2005 å prestere en omsettning på 93,8 mio. kr. med 85 ansatte. Konsernens teleselskap, A+ Telecom A/S er ISO 9001 sertifisert, og fullservice teleoperatør på linje med de øvrige seriøse teleselskaper i Danmark. Landsdekkende backbone til elselskapenes fibernett Avtalen med A+ betyr, at FastTV får adgang til kapasitet på A+’ landsdekkende backbone, og dermed kan nå ut til alle relevante fibernett hos energiselskapene. Fra backbonen vil FastTV levere en omfattende produktportefølje av foreløpig opp mot 80 TV-kanaler, VoD (Video on Demand), Internett og telefoni direkte ut til husstander i hele Danmark. FastTV har avtaler med NESA og Himmerlands Energiforsyning og har nettopp inngått avtaler med SEAS-NVE og Energi Fyn Bredbånd. - Med FastTVs skandinaviske utbredelse og sentraliserte produksjonsapparat er ballen nå for alvor gitt opp i konkurransen til fordel for kundene i energiselskapenes nett. Samtidig sikrer vi oss med samarbeidet med A+, at våre internett- og telefoniprodukter har høyeste kvalitet og fungerer med et bakomliggende serviceapparat, som håndterer over 47.000 igangværende kunder, sier Claus Michael Drastrup, administrerende direktør for FastTV.net A/S. Ny bestyrelsesformand med stor medieerfaring I forbindelse med partnerskapet med A+ har FastTV utpekt Jesper Sehested Lund som ny bestyrelsesformann. Jesper Sehested Lund tilfører FastTV omfattende mediekompetanse og -erfaring, og hans rolle blir å styrke FastTVs posisjon på TV-markedet. Jesper Sehested Lund er i dag bl.a. arbeidende bestyrelsesformann for Talpa Radio Danmark A/S (Radio100 FM) og Det Danske Radiobureau A/S. Derutover driver han selvstendig en magasinutgivervirksomhet gjennom selskapet JSL PUBLICATIONS APS. Han har desuten fra 1995 til 2003 vært administrerende direktør for SBS i Danmark og stod dermed bl.a. i spissen for etableringen af TvDanmark 1 og 2 (i dag Kanal 4 og 5) og for SBS's radiovirksomhet (The Voice). - Alliansen mellom FastTV og A+ skaper en spennende mulighet for å imøtekomme markedets krav om dynamikk og konvergens, og jeg gleder meg til å yte mitt vesentlige bidrag til å skape de optimale vekstbetingelser for en fremtidig markant utvikling av FastTV i Danmark. Gjennom partnerskapet med A+ har FastTV fått mulighet for å tilby markedet fremtidens kommunikasjonsprodukt til de danske husstandene, nemlig samtidig levering av TV, telefoni og høyhastighetsinternett, sier Jesper Sehested Lund. Om FastTV FastTV er en skandinavisk TV-operatør med organisasjon og distribusjon i Danmark, Sverige, Norge og Island. FastTV tilbyr en komplett innholdspakke med TV-kanaler, VoD (Video on Demand), Internett og telefoni. FastTV satser i Danmark på samarbeidsavtaler med energiselskapene og har i dag distribusjonsavtaler med NESA, SEAS-NVE, Energi Fyn Bredbånd og Himmerlands Energiforsyning. I Sverige og Norge distribuerer FastTV gjennom adskillige bynett og bredbåndsnett. På Island samarbeider FastTV med Reykjavik Energi. Flere opplysninger finner du på www.fasttv.dk. Om A+ A+ er en av Danmarks få uavhengige fullserviceleverandører av bredbånd og telefonitjenester til bolig- og antenneforeninger. Konsernen, som er 100 % danskeiet, ble stiftet i 2000 og beskjeftiger i dag 85 medarbeidere. A+ har oppkoblet adgang til over 100.000 husstander via faste oppkoblinger og over 300.000 husstander via FWA. A+ serviserer også andre privatkunder med bl.a. Internett og telefoni via konsernens teleselskab, A+ Telecom. Flere opplysninger finner du på www.aplus.dk. For ytterligere opplysninger, kontakt vennligst: Pressekontakt: Hanne Hyldborg, 29 69 42 10. FastTV: Administrerende direktør Claus Michael Drastrup, 69 12 10 72, mobil 25 20 90 00 Bestyrelsesformand Jesper Sehested Lund, 20 20 09 00 A+: Administrerende direktør Henrik Lind, 69 12 12 50, mobil 25 26 50 00